Της Λεμονιάς Βασβάνη
Στις 150.000 ανέρχονται οι δωρεάν μετακινήσεις ατόμων με αναπηρίες με ειδικά διασκευασμένα οχήματα στα 20 χρόνια λειτουργίας της σχετικής υπηρεσίας του ΟΑΣΘ.
Μάλιστα όπως ανέφερε πριν λίγο ο πρόεδρος του Οργανισμού, κ. Κώστας Ταγγίρης, σύντομα αναμένεται ο στόλος να ενισχυθεί και με τέταρτο όχημα.
«Η δωρεάν μετακίνηση ανθρώπων που έχουν κινητικά προβλήματα είναι μία υπηρεσία που προσφέρουμε εδώ και 20 χρόνια. Ξεκινήσαμε με δύο λεωφορεία ειδικά κατασκευασμένα σήμερα έχουμε τρία και ένα εφεδρικό. Τις προσεχείς εβδομάδες θα προσφέρουμε ακόμη πιο ποιοτικές υπηρεσίες και με ένα τέταρτο όχημα που έχουμε αποκτήσει», σημείωσε και πρόσθεσε πως «Δεν υπάρχει στην Ελλάδα συγκοινωνιακός οργανισμός που να νοιάζεται και να φροντίζει τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα περισσότερο από τον ΟΑΣΘ. Υπηρετούμε με συνέπεια την αρχή μία Θεσσαλονίκη από όλους για όλους. Εκτός από συνταγματική επιταγή, είναι και ανθρώπινη επιταγή οι άνθρωποι αυτοί να συμμετέχουν στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή, αλλά πρέπει να μετακινούνται. Κι εμείς είμαστε εδώ για αυτό».
Εξάλλου υπογράμμισε πως η υπηρεσία λειτουργεί 365 μέρες τον χρόνο, ενώ υπάρχει μέριμνα ακόμη και όταν οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ όταν απεργούν. Ο ίδιος ανέφερε πως προσεχώς θα λειτουργήσει και ψηφιακή πλατφόρμα ώστε να υπάρξει καλύτερη οργάνωση για τις υπηρεσίες.
Μια σχέση εμπιστοσύνης

Από την πλευρά του ο διευθυντής κίνησης ΟΑΣΘ κ. Σίμος Παπαδόπουλος μιλώντας για την δωρεάν μετακίνηση ατόμων με αναπηρία είπε πως «δεν πρόκειται απλά για μια παροχή υπηρεσιών. Συνήθως υπάρχουν και συνοδοί. Και χρειάζεται συνεργασία με το προσωπικό και πολλές φορές χρειάζεται και σωματική επαφή. Οπότε απαιτείται πρωτίστως εμπιστοσύνη. Ως προϊστάμενος εδώ και πέντε χρόνια έχω αντιληφθεί την αφοσίωση και την μεγάλη αγάπη για το αντικείμενο της υπηρεσίας η οποία εξελίσσεται. Πέρα από τον εκσυγχρονισμό του στόλου με ένα νέο όχημα, όπως προείπε και ο κ. Ταγγίρης, θα γίνει και αναβάθμιση τηλεφωνικού κέντρου και μια πλατφόρμα για να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες», σημείωσε.
Απαντώντας σε ερώτηση για τον αριθμό των μετακινήσεων είπε πως το 2023 έγιναν 6235, ενώ το 2024 υπήρξε μια μικρή αύξηση, με δεδομένο πως εντάχθηκε και μια ενδιάμεση βάρδια. Πτώση σημειώθηκε το 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ο υπεύθυνος γραφείου ειδικών συγκοινωνιακών υπηρεσιών ΟΑΣΘ κ. Γαβριήλ Θυμιούδης είπε πως «Η αναπηρία δεν είναι στίγμα και τιμωρία. Εμείς μέσα από αυτή την δουλειά έχουμε γίνει καλύτεροι άνθρωποι», ενώ μιλώντας για το διαδικαστικό κομμάτι σημείωσε πως οι ενδιαφερόμενοι τηλεφωνούν την προηγούμενη μέρα στο 2310-933930 ή 2310-952638 για να κλείσουν ραντεβού. Οι ώρες λειτουργίας των τηλεφωνικών γραμμών εξυπηρέτησης ΑμεΑ και του πληροφοριακού κέντρου είναι καθημερινά από τις 7:30 έως τις 22:00, ενώ τα λεωφορεία είναι κλιματιζόμενα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι γίνονται και ομαδικές μετακινήσεις. Ενδεικτικά ανέφερε πως ο πανελλήνιος σύλλογος παραπληγικών που θα συμμετάσχει την Κυριακή στον 19ο Διεθνή Μαραθώνιο Μέγας Αλέξανδρος θα μετακινηθεί με την συγκεκριμένη υπηρεσία.
Ο πρόεδρος του παραπάνω Συλλόγου κ. Αυγουστίδης σχολίασε πως «πριν το 2005 υπήρχε αποκλεισμός και πολλές δυσκολίες για τα άτομα με αναπηρία», ενώ πρόσθεσε πως αυτή η πρωτοποριακή υπηρεσία βοηθά στην κοινωνικοποίηση τους.
Τέλος η γενική γραμματέας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών - Περιφερειακή Ένωση Κεντρικής Μακεδονίας κα. Κατερίνα Λορέντζου είπε ότι από την υπηρεσία εξυπηρετούνται και τα άτομα με οπτική αναπηρία, ειδικά σε περιπτώσεις που δεν έχουν εκπαιδευτεί ή πρέπει να κάνουν μεγάλες μετακινήσεις.