Η μεγάλη στιγμή της Θεσσαλονίκης με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, μετά από περιπέτειες και υπομονή ετών, είναι αλήθεια. Το Μετρό «πήρε μπρος» και το πρώτο δρομολόγιο ξεκίνησε με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατά το κουμπί και το νέο μέσο να γίνεται πραγματικότητα για την πόλη.
Περίπου στις 12:00 ξεκίνησαν τα εγκαίνια του Μετρό, με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Φιλόθεο.
Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε: «Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο. Το ίδιο το Μετρό το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Και ένα έργο χειροπιαστό το οποίο έως και τη τελευταία στιγμή, είμαι σίγουρος, ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Για να το πω διαφορετικά. Το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας».Είναι ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη όταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια. Γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο, που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Οταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύνται οι στόλοι των λεωφορείων».
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια.
Μετά την ομιλία του ο πρωθυπουργός μετέβη στο κέντρο ελέγχου του Αμαξοστασίου, όπου πάτησε το κουμπί για την έναρξη του πρώτου συρμού, ευχόμενος «Καλοτάξιδο». Παράλληλα ανακοινώθηκε πως σε 20 λεπτά θα μπορεί να επιβιβαστεί και το κοινό στον επόμενο συρμό.
Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης τόνισε με τη σειρά του μεταξύ άλλων, «πως η λειτουργία του μετρό σηματοδοτεί την αναγέννηση της Θεσσαλονίκης».
Αναλυτικά:
«Είναι μια ημέρα ορόσημο η σημερινή για τη Θεσσαλονίκη, η μέρα που υποδεχόμαστε ένα έργο με πράξεις και όχι θεωρίες. Η πόλη καλωσορίζει το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο των τελευταίων δεκαετιών, βάζοντας τέλος στα πολλά χρόνια της υπομονής και καλωσορίζοντας μια νέα πραγματικότητα.
Σήμερα γίνεται το πρώτο πολύ σημαντικό βήμα για να κλείσει μια μεγάλη εκκρεμότητα, που όχι μόνο λειτούργησε ως τροχοπέδη για την αναπτυξιακή προοπτική της πόλης, αλλά παράλληλα τροφοδότησε διαχρονικά τη συστηματική απαξίωση θεσμών και αρχών. Οι δεκαετίες, που απαιτήθηκαν για να φτάσουμε στη σημερινή μέρα δεν παραγράφονται.
Έχουμε, όμως, την αποφασιστικότητα να διεκδικήσουμε στο μέλλον τα χρονοδιαγράμματα να τηρούνται στο ακέραιο. Είναι, όμως, σήμερα συνειδητή επιλογή της πόλης να κλείσει το κεφάλαιο αυτών των ετών της δυσπιστίας, να σταματήσει να συζητά αενάως με το παρελθόν για τα όσα προηγήθηκαν ή πλήγωσαν την πόλη.
Η Θεσσαλονίκη έχει μόνο μία επιλογή. Να πάει παρακάτω. Να κοιτάξει μπροστά με αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία και αποφασιστικότητα. Να χαρεί και να αξιοποιήσει ένα νέο σύγχρονο μέσο, που βελτιώνει, κύριε Πρωθυπουργέ, την καθημερινότητα των πολιτών. Το έργο, που ολοκληρώθηκε, κερδίζοντας παράλληλα το στοίχημα της διάσωσης και λαμπρής ανάδειξης της σπουδαίας αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς αυτής της πόλης. Θα μου επιτρέψετε στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω και να συγχαρώ προσωπικά την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, γιατί και με αυτό το έργο έχει συνδέσει άρρηκτα το όνομά της με ένα σημαντικό μνημειακό αποτύπωμα της πόλης.
Η Θεσσαλονίκη δεν αλλάζει απλά μεταφορικό επίπεδο με τη λειτουργία του μετρό, αλλά βρίσκεται στην παγκόσμια πρωτοπορία με το σταθμό της Βενιζέλου, που με τη μοναδικότητά του μας χαρίζει ένα κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο, ενσωματωμένο φυσικά στο τεχνικό έργο. Θεσσαλονικείς και επισκέπτες της πόλης έχουμε τη δυνατότητα για ένα μοναδικό ταξίδι στην ιστορία από τους ελληνιστικούς χρόνους μέχρι το Βυζάντιο.
Η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό δε σημαίνει μόνο τη βελτίωση του κυκλοφοριακού, την ασφαλή και άνετη μετακίνηση χιλιάδων επιβατών καθημερινά με το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης. Σηματοδοτεί την αναγέννηση της πόλης, που υπηρετεί σε απόλυτο βαθμό το όραμά της, τη μετεξέλιξή της σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή μητρόπολη, με διακριτή θέση και ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η κοινωνική και οικονομική ανάταξη της πόλης, η άρση των ανισοτήτων εξαρτάται άμεσα από τις υποδομές, αλλά και την ισχυρότερη, πράγματι, μεταβολή, που είναι ο εκσυγχρονισμός της πόλης.
Διεκδίκηση της Θεσσαλονίκης είναι να επιμείνουμε ώστε να υλοποιηθεί στην ολότητά του και εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων ο σχεδιασμός, που υπάρχει αυτή τη στιγμή για την πόλη.
Κύριε Πρωθυπουργέ, η πόλη θα ήθελε να εγκαινιάζετε στο τέλος του επόμενου έτους και την επέκταση της δεύτερης γραμμής στην Καλαμαριά και να προχωρήσει άμεσα και χωρίς χρονοτριβές ο προγραμματισμός με την εξεύρεση των αναγκαίων χρηματοδοτικών εργαλείων για το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Παράλληλα, προσβλέπουμε και στην παράδοση του Flyover σε λειτουργία στους επόμενους 30 μήνες.
Η Θεσσαλονίκη πράγματι αλλάζει επίπεδο. Ζητούμενο από όλους μας είναι να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο. Να υπηρετήσουμε τις αυξημένες ανάγκες της ιστορικής αυτής πόλης με συνέργειες, με συνέπεια, συνέχεια και αποτελεσματικότητα. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να καταθέσω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, αγαπητέ Υπουργέ, σε όλους και όλες όσους εργάστηκαν συστηματικά για να μπορέσει η πόλη να αποκτήσει αυτή την κρίσιμη υποδομή.
Στους εργαζόμενους, στους μηχανικούς, στα διοικητικά και τεχνικά στελέχη, Σε όλους εκείνους, που ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στις πολλαπλές προκλήσεις, που αντιμετώπισαν για να παραδώσουν στην πόλη ένα από τα μεγαλύτερα αλλά και πιο σύνθετα τεχνικά έργα της χώρας.
Σήμερα η Θεσσαλονίκη ανοίγει το βηματισμό της. Ανεβαίνει επίπεδο.
Πάνω στις ράγες του μετρό η Θεσσαλονίκη σήμερα τολμά την επανεκκίνηση της».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος είπε, ανεβαίνοντας στο βήμα εμφανώς συγκινημένος: «Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα. Είναι μεγάλος ο ενθουσιασμός μου και μεγαλύτερη η συγκίνησή μου, η Θεσσαλονίκη αποκτά το Μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για μερικούς από εμάς, η σημερινη μέρα είναι ένα τέλος. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Να συμφωνήσουμε πως στο μέλλον θα αφήσουμε τα έργα έξω από την πολιτική εργαλειοποίηση».
Από τη μεριά του στην ομιλία του για το μεγάλο έργο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είπε: «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μακρά διαδρομή, αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Απεναντι σε αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα, εργάστηκαν πολλοί άνθρωποι για να κάνουν πραγματικότητα αυτό το έργο, πίστεψαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίησή του. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη πως η κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη υπηρετεί αυτή την πραγματικότητα με πράξεις και όχι με λόγια. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και Μετρό και Αρχαία όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί. Παραδίδουμε ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη αποκτά από τα πιο σύγκχρονα Μετρό της Ευρώπης. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη».
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, από την πλευρά του, είπε συγκινημένος: «Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ να παραδώσουμε το Μετρό Θεσσαονίκης. Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατάς με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είμαι πολύ συγκινημένος, καθώς η τελευταία μου πράξη ως περιφερειάρχης Κεντρικης Μακεδονίας και το πρώτο μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να τρέξουμε για την επέκτασή του στη Δυτική Θεσσαλονίκη».
Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στη Βενιζέλου, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης» και ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό για την εμπιστοσύνη που της έδειξε.
Για την εξέλιξη και την περάτωση του έργου μίλησαν επίσης ο Πρόεδρος & CEO του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου και ο CEO της κοινοπραξίας THEMA, Κάρλο Μπιάνκο.
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει: 13 σύγχρονους Σταθμούς, 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση, αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία, σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
Δείτε στο παρακάτω video την τελετή εγκαινίων του Μετρό:
Δείτε video φωτογραφίες του TyposThes από τα εγκαίνια του Μετρό:








