Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το έργο της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας από την Τσιμισκή μέχρι την παραλία, μια σημαντική παρέμβαση στην κατεύθυνση της ανάκτησης και απόδοσης δημόσιου χώρου στους πολίτες, μετά το «πράσινο φως» που άναψε το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
Ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου, ευχαρίστησε το Πράσινο Ταμείο γιατί , όπως είπε, «με αρκετές δυσκολίες βρήκαμε μια λύση, ώστε να χρηματοδοτηθεί άμεσα η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας επί μιας μελέτης η οποία είχε έτοιμα και τα τεύχη δημοπράτησης από τον Γιάννη Μπουτάρη».
Μιλώντας στο «ΤyposThes» ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης, σημείωσε ότι πρέπει να γίνει διαγωνισμός γιατί η προηγούμενη εργολαβία που είχε καταλήξει σε μια ανάθεση, διαλύθηκε από τον προηγούμενο δήμαρχο και αποζημιώθηκε ο εργολάβος.
«Τώρα εμείς κάνουμε την επικαιροποίηση των τευχών δημοπράτησης. Ο δήμαρχος βρίσκει χρηματοδότηση μέσω του Πράσινου Ταμείου. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 4,5 εκατ. ευρώ», επεσήμανε.
Η πεζοδρόμηση θα ξεκινήσει μόλις αναδειχθεί ανάδοχος από το διαγωνισμό που θα γίνει στο προσεχές διάστημα, όπως είπε ο αντιδήμαρχος. Η προκήρυξη του διαγωνισμού εκτιμάται ότι θα γίνει σε ένα μήνα περίπου από σήμερα.
«Οι διαδικασίες μπορεί να είναι πολύ σύντομες αν δεν υπάρξουν προσφυγές, αλλά μπορεί και να κρατήσουν και αρκετό χρόνο αν υπάρξουν προσφυγές, γιατί αυτό που ζούμε για την πλατεία Ελευθερίας μπορεί να το ζήσουμε και σε αυτήν την περίπτωση αντίστοιχα. Ελπίζουμε ότι δε θα συμβεί αλλά αυτό δεν εξαρτάται από εμάς», επισημαίνει ο κ. Νικηφορίδης.
Σημειώνεται ότι ισχύει η αρχιτεκτονική μελέτη όπως είχε προκύψει από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό πριν χρόνια.
Στην ουσία, η πεζοδρόμηση αφορά το τμήμα της Αγίας Σοφίας από Τσιμισκή μέχρι Μητροπόλεως, το τμήμα από Μητροπόλεως μέχρι Προξένου Κορομηλά και από Προξένου Κορομηλά μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης. Τα δυο πρώτα τμήματα είναι πεζόδρομοι ενώ το τρίτο, λόγω του εύρους που έχει σε αυτό το τμήμα η Αγίας Σοφίας, θα διαμορφωθεί ως πλατεία.
Η διέλευση από τους δρόμους Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Προξένου Κορομηλά, θα επιτρέπεται κανονικά.
Κριτική από Ζέρβα
Ο επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Κωνσταντίνος Ζέρβας, μίλησε για την «ανάγκη αναβολής της -προς το παρόν- βιαστικής απόφασης πεζοδρόμησης και της υπόλοιπης οδού Αγίας Σοφίας». «Αυτή θα προκαλέσει επιβάρυνση της πόλης με ένα ακόμα εκτεταμένο εργοτάξιο και με κατάργηση θέσεων στάθμευσης, χωρίς συγκοινωνιακή μελέτη, χωρίς τις νέες θέσεις στάθμευσης που εξαγγέλλονται, χωρίς να δούμε πρώτα πόσο θα ανακουφιστεί το κυκλοφοριακό με τη λειτουργία του Μετρό, χωρίς να δούμε πόσο θα αμβλυνθούν οι επιπτώσεις της κατασκευής της Fly Over περιφερειακής από τα μέτρα που αποφασίζονται στο αρμόδιο Συντονιστικό Όργανο», όπως επισημαίνει η Δημοτική Ομάδα «Ναι στη Θεσσαλονίκη» .
Ο δήμαρχος πάντως είπε ότι δεν υποστηρίζει η διοίκηση ότι θα μπουν μπουλντόζες μέσα στην χρονιά αυτή. Ενώ απαντώντας στο ερώτημα αν είναι τώρα κατάλληλη η περίοδος για να προχωρήσει το έργο στην Αγίας Σοφίας τόνισε ότι κανείς δεν μας λέει ότι του χρόνου θα έχουμε τη δυνατότητα να βρούμε κονδύλια. Όπως είπε εξάλλου, εάν δημοπρατηθεί τώρα στην καλύτερη των περιπτώσεων θα ξεκινήσει σε 5-7 μήνες., οπότε το Μετρό θα βρίσκεται σε λειτουργία και «θα δούμε τότε πώς θα ρυθμίζεται η νέα κυκλοφοριακή πραγματικότητα».
Καθυστέρηση στην Πλατεία Ελευθερίας
Στο μεταξύ εμπόδια έχουν προκύψει στο έργο της ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας, που αποτελεί έργο προτεραιότητα της παρούσας δημοτικής αρχής, με αφορμή τις προσφυγές στα δικαστήρια και τις αντιδικίες μεταξύ των εταιρειών που συμμετείχαν στη διαγωνιστική διαδικασία.
«Είναι ένα κρίσιμο θέμα και έχουμε ζητήσει επίσπευση διαδικασιών. Εφόσον υπάρξει αυτή πιστεύουμε ότι μέχρι τέλος του Νοεμβρίου, πιθανόν να έχουμε μια απόφαση», τονίζει ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας.
Αν δεν γίνει κατόπιν κάποια προσφυγή στο ΣτΕ το έργο θα μπορεί να ξεκινήσει άμεσα. Ωστόσο, όπως διευκρινίζει ο κ. Νικηφορίδης, αυτό δε σημαίνει ότι θα γίνει την επόμενη ημέρα γιατί όταν καταλήξει ποιος είναι ο ανάδοχος θα πρέπει να συνταχθεί η σύμβαση, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά να ξεκινήσει το έργο. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, τονίζει, ο δήμαρχος κάνει μεγάλες προσπάθειες για να επισπεύδονται οι διαδικασίες. «Δεν αφήνουμε το θέμα στον αυτόματο πιλότο, χωρίς να κάνουμε προσπάθειες να πετύχουμε τη συντόμευση των χρόνων. Αυτό το κάνει πάντα ο δήμαρχος και θα εξακολουθήσει να το κάνει, γιατί σε διαφορετική περίπτωση οι διαδικασίες μπορεί να κρατήσουν μεγάλο χρονικό διάστημα. Στην προηγούμενη διοίκηση που δεν υπήρχε αυτή η προσπάθεια, υπάρχουν διαδικασίες που κράτησαν πάνω από χρόνο για συμβάσεις λιγότερο σημαντικές», αναφέρει χαρακτηριστικά. «Θέλουμε να βγει γρήγορα η απόφαση και να ξεκινήσει το έργο. Η έναρξη την εργασιών κατ’ εκτίμηση θα πάει στο πρώτο δίμηνο του '25», είχε πει εξάλλου ο ίδιος ο δήμαρχος στις αρχές του Οκτώβρη.

Επέστρεψαν τα πασαλάκια στη Μητροπόλεως
Τα πασαλάκια δε θα μπαίνουν όπου θέλει ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος ή οι υπηρεσίες αλλά όπου η διεύθυνση Τροχαίας μας υποδεικνύει, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, είπε εξάλλου ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, μιλώντας στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, ενώ νωρίτερα ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Κωνσταντίνος Ζέρβας έθιξε το θέμα της απουσίας κυκλοφοριακής μελέτης και έγκρισης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που είχε αντιμετωπίσει ως μη σύννομη μέθοδο τα πασαλάκια σε κεντρικές οδούς για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Από την παράταξη υπογραμμίστηκε πως και η προηγούμενη Διοίκηση είχε υποχρεωθεί να τα αποσύρει από συγκεκριμένες οδούς, όπου προκάλεσαν περισσότερα προβλήματα από εκείνα που προορίζονταν να επιλύσουν.
Σημειώνεται ότι μετά το «πράσινο φως» από το δημοτικό συμβούλιο, ήδη τοποθετήθηκαν πασαλάκια στην οδό Μητροπόλεως από την οδό Βενιζέλου μέχρι τη συμβολή της με την Παύλου Μελά. Στόχος του μέτρου είναι μην δημιουργείται μποτιλιάρισμα στην ήδη επιβαρυμένη λόγω εργασιών flyover κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, να αποφεύγονται τα διπλοπαρκαρίσματα και να προστατεύονται οι λεωφορειολωρίδες.
Υπενθυμίζεται ότι όπως έχει προκύψει από τις συσκέψεις του συντονιστικού Συμβουλίου για το flyover, εκτός από την Μητροπόλεως, πασαλάκια θα τοποθετηθούν στην Ερμού, σε κάποια σημεία του άξονα της Λ. Στρατού, στον άξονα της Καυτανζόγλου, στη Γρηγορίου Λαμπράκη, στη Λεωφόρο ΟΧΙ και στον άξονα της Παπάφη. Ακόμη στη Νεάπολη στον άξονα της Βενιζέλου και της Ανδρέα Παπανδρέου -σε κάποια σημεία-.