Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τα εμβληματικά έργα υποδομών και μεταφορών σε Θεσσαλονίκη - Κ. Μακεδονία

Η πρόοδος των εργασιών στο Μετρό και στο FlyOver αλλά και σε σημαντικά σιδηροδρομικά και οδικά έργα που αλλάζουν την εικόνα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής – Αναλυτικά τα χρονοδιαγράμματα

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Μετρό, fly over, αστική συγκοινωνία αλλά και τα σιδηροδρομικά έργα και μια σειρά άλλα έργα υποδομής στην Κ. Μακεδονία, όπως δικαστικά μέγαρα, οδικοί άξονες, σχολικές μονάδες κ.λπ. τα οποία είτε βρίσκονται σε εξέλιξη είτε ξεκινούν, βρέθηκαν στο επίκεντρο της παρουσίασης που έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, από το βήμα της εκδήλωσης με θέμα Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την περασμένη Τρίτη.

Από το βήμα της ίδιας εκδήλωσης, ο πρωθυπουργός αποκάλυψε την ακριβή ημερομηνία που το μετρό θα παραδοθεί στους πολίτες. Συγκεκριμένα όπως είπε θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου. Η 30η Νοεμβρίου 2024, φαίνεται λοιπόν πως θα είναι η μέρα που περίμενε η πόλη από το... μακρινό 2006, όταν και είχαν ξεκινήσει τα έργα.

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι το έργο στη βασική γραμμή με τους 13 σταθμούς είναι ολοκληρωμένο σε ποσοστό 94.6% και σε αυτήν τη φάση τελειώνουν κατασκευαστικές εργασίες, πραγματοποιούνται δοκιμές και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πιστοποίησης. Για την επέκταση προς Καλαμαριά είπε ότι θα ολοκληρωθεί, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση, στο β΄εξάμηνο του 2025, σημειώνοντας ότι τα έργα έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 89.4%, ενώ επανέλαβε ότι για τις επόμενες επεκτάσεις προτεραιότητα είναι η ΒΔ Θεσσαλονίκη.

Εξάλλου, ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό .Ε.», Νίκος Κουρέτας ο οποίος μίλησε στο ΕΡΤΝews το μετρό θα αναπτύσσει μέση ωριαία ταχύτητα 40 χιλιόμετρα την ώρα και μάξιμουμ ταχύτητα 80 χιλιόμετρα την ώρα.

Έκανε λόγο για ένα  μέσο αξιόπιστο γιατί ξέρεις πότε θα έρθει και πότε θα φτάσει αξιόπιστα στον προορισμό σου, ένα μέσο ασφαλές γιατί έχει τα πλέον εξελιγμένα παγκοσμίως συστήματα ασφαλείας στην εφαρμογή του, ένα μέσο φιλικό προς το περιβάλλον, μην ξεχνάμε ότι κινείται με ηλεκτρική ενέργεια, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα θα κινούνται στην πόλη 137.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα λιγότεροι το χρόνο στην πόλη της Θεσσαλονίκης». τι το μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει τον μοναδικό σταθμό στον κόσμο που θα είναι υπόγειος αρχαιολογικός χώρος, ο σταθμός Βενιζέλου. «Πραγματικά στις 30 Νοεμβρίου οι πολίτες θα δουν κάτι το οποίο θα αισθανθούν υπερηφάνεια για το μουσείο. Τα αρχαία που είχαν μεταφερθεί έχουν επανατοποθετηθεί στην ίδια ακριβώς θέση», τόνισε.

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.»: «Η τιμολογιακή πολιτική καθώς και η πολιτική κομίστρου θα ανακοινωθεί από τον υπουργό την ερχόμενη Τρίτη στη Θεσσαλονίκη. Θα είναι περίπου στο 1€, αλλά περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινώσει ο υπουργός καθώς και τα νέα δρομολόγια των λεωφορείων τα οποία θα συγκλίνουν λόγω της διαλειτουργικότητας με το μετρό.

Οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής είναι οι εξής:

Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι,

Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.

H διαδρομή από τον Ν.Σ.Σ. μέχρι το αμαξοστάσιο της Πυλαίας θα έχει διάρκεια συνολικά 17 λεπτά.

Για το έργο του fly over  ο κ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε ότι θα ολοκληρωθεί το Μάιο του 2027, ενώ αναφέρθηκε και στις ενέργειες που γίνονται για τη διαχείριση των συνεπειών στο κυκλοφοριακό της πόλης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε σχετικά με τη μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας στην περιφερειακή και την επιβάρυνση στην καθημερινότητα του πολίτη, «με συντονισμένες ενέργειες που έγιναν το 40% έχει γίνει 25%».

Σε ότι αφορά τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, σημείωσε ότι σήμερα κυκλοφορούν 261 λεωφορεία στους δρόμους, όταν πριν ένα χρόνο ο αριθμός τους ήταν μικρότερος κατά 18%, ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο θα κυκλοφορούν στους δρόμους καθημερινά 300 λεωφορεία, αριθμός αυξημένος 16% από πέρυσι.

Ο υπουργός έκανε λόγο για ορατή διαφορά στην καθημερινότητα πολίτη ειδικά σε μια πόλη που δεν έχει μετρό.

Για τα σιδηροδρομικά έργα και συγκεκριμένα για τη σύνδεση του 6ου προβλήτα και του προαστιακού δυτικής Θεσσαλονίκης, είπε σχετικά με την πρόοδο υλοποίησης ότι η συμβασιοποίηση εκτιμάται ότι θα γίνει το 2025.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη- Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη. Προσωρινοί ανάδοχοι αναμένεται να αναδειχθούν στο 1ο τρίμηνο του 2025.

Αναλυτικά τα έργα υποδομών και μεταφορών στη Θεσσαλονίκη και την Κ. Μακεδονία

Μετρό Θεσσαλονίκης

-Βασική γραμμή

Προϋπολογισμός: 1,46 δισ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 30/11/2024. Πρόοδος υλοποίησης: Φάση περαίωσης κατασκευαστικών εργασιών / Πραγματοποίηση δοκιμών συστημάτων και τροχαίου υλικού / Διαδικασίες πιστοποίησης.

-Επέκταση προς Καλαμαριά /Προμήθεια τροχαίου υλικού για την επέκταση

 Προϋπολογισμός: 577 εκατ. ευρώ/174,84 εκατ. ευρώ

Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μέχρι το τέλος του 2025. Πρόοδος υλοποίησης του έργου: 89,4%.

-Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης

Προϋπολογισμός: 3 εκατ. ευρώ. Έχει ολοκληρωθεί. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει ανακοινωθεί η κατά προτεραιότητα επέκταση του Μετρό στη Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.

Fly Over

Υπερσύγχρονος Εναέριος Αυτοκινητόδρομος:

Προϋπολογισμός: 462,77 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μάιος 2027. Κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μήκους 13 χλμ. η οποία αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης. Περιλαμβάνονται εννέα ανισόπεδοι κόμβοι, οχτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.

Πρόοδος υλοποίησης: Οι εργασίες στα εργοτάξια είναι σε πλήρη ανάπτυξη στους Χώρους Κατασκευής που έχουν παραδοθεί, με πλέον κρίσιμες τις Εργασίες που συνδέονται με την κατασκευή της γέφυρας του Flyover.

Σήμερα στα εργοτάξια απασχολούνται συνολικά περίπου 250 άτομα και 80 βαρέα μηχανήματα, εκ των οποίων 25 εκσκαφείς (και διαφόρων τύπων οχήματα τα υπόλοιπα).

Από πλευράς Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και υπεγράφη Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών (προϋπολογισμού 22,85 εκατ. €) όπου, πέραν των λοιπών εργασιών συντήρησης, προβλέπονται και τα εξής:

  • Ομάδες άμεσης επέμβασης οχημάτων για συνεχείς περιπολίες.
  • Γερανοφόρα οχήματα και βαν στα εργοτάξια για την άμεση αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.
  • Κέντρο 24ωρου ελέγχου κυκλοφορίας και εξοπλισμοί εποπτείας της κυκλοφορίας επί της οδού.
  • Λειτουργία τηλεφωνικού αριθμού 1077 για άμεση αναφορά από τους διερχόμενους οδηγούς.

Σιδηροδρομικά έργα

-Αναβάθμιση Σηματοδότησης / Τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΤΧ1 Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Προϋπολογισμός: 50,67 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Δεκέμβριος 2026. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει ολοκληρωθεί το 25% του οικονομικού αντικειμένου.

-Σύνδεση 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης & Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 66,34 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: Το 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Σε διαγωνιστική διαδικασία. Β' φάση ανταγωνιστικού διαλόγου.

-Αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Μουριές - Προμαχώνας και οριστική μελέτη για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στον άξονα Θεσσαλονίκη - Στρυμόνας – Προμαχώνας: Προϋπολογισμός: 202 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο εντάχθηκε για συγχρηματοδότηση στο Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF

II). Υπογραφή Grand Agreement: Σεπτέμβριος 2024.

-Συντήρηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Πλατύ - Έδεσσα – Φλώρινα: Προϋπολογισμός: 3,27 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: 3ο τετράμηνο 2024. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο δημοπρατήθηκε στις 26/6/2024.

-Ανακαίνιση διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης από ΧΘ 426 έως ΧΘ 433: Προϋπολογισμός: 9,85 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.

-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Καστανούσας - ΣΣ Ροδόπολης: Προϋπολογισμός: 9,03 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: 3ο τετράμηνο 2024.

-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Πολυκάστρου - ΣΣ Ειδομένης: Προϋπολογισμός: 7,25 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: 3ο τετράμηνο 2024.

-Ανακαίνιση διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης από ΧΘ 418 έως ΧΘ 426: Προϋπολογισμός: 10,5 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: 3ο τετράμηνο 2024.

-Συντήρηση σιδηροδρομικής γραμμής τμήματος Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 3,5 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.

-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Στρυμόνα - ΣΣ Προμαχώνα: Προϋπολογισμός: 5,5 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.

-Κατασκευή πεζογέφυρας στους Αμπελόκηπους – Μενεμένης: Προϋπολογισμός: 1,2 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.

-Συντήρηση Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης & ETCS στο τμήμα ΣΣ Πλατύ – ΣΣ Προμαχώνα: Προϋπολογισμός: 6,15 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.

Οδικά έργα

-Κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Κ16 στη συμβολή ΠΑΘΕ και εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης - Β' Φάση.

 Προϋπολογισμός: 71,2 εκατ. ευρώ. Ολοκλήρωση: Σεπτέμβριος.

-Ολοκλήρωση σύνδεσης αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου.

Προϋπολογισμός: 80,6 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τέλος 2024 - αρχές 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτέλεση εργασιών. Θα ολοκληρωθεί το νότιο τμήμα στη σύνδεση με τον ΟΛΘ.

-Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα (Ε02).

Προϋπολογισμός: 411 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 3 έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία. Τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου (ΒΙ Φάση) και μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες θα ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Με την ολοκλήρωση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα συνταχθεί το Τεύχος Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (ΒΙΙ Φάση), με προβλεπόμενη ημερομηνία το Νοέμβριο του 2024. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

-Οδικός Άξονας Δράμα – Αμφίπολη.

 Προϋπολογισμός: 199,8 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία. Τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου (ΒΙ Φάση) και μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες θα ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Με την ολοκλήρωση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα συνταχθεί το Τεύχος Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (ΒΙΙ Φάση), με προβλεπόμενη ημερομηνία το Νοέμβριο του 2024. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Αστικές συγκοινωνίες

Ηλεκτρικά λεωφορεία.

Προϋπολογισμός: 137,4 εκατ. ευρώ.  Πρόοδος υλοποίησης: Από τη συνολική προμήθεια των 250 λεωφορείων, τα 110 παραδόθηκαν στη Θεσσαλονίκη (Μάιος 2024). Υλοποίηση Σταθμού Φόρτισης Η/Ο, συνολικής επένδυσης 10 εκατ. ευρώ, εγκατάσταση σε χώρο περιοχής αμαξοστασίου Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Πρόσληψη 190 οδηγών λεωφορείου με συμβάσεις ορισμένου χρόνου εντός του 2024.

-Ανάθεση παροχής επιβατικών μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

Προϋπολογισμός: 647 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Δημοσίευση διεθνούς διαγωνισμού του ΟΣΕΘ ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου 220 νέων οχημάτων (έναρξη διαδικασίας λήψης προσφορών στις 21 Αυγούστου 2024). Μέχρι την ολοκλήρωση της ανάθεσης είναι σε εξέλιξη συμβάσεις διάρκειας 8 μηνών.

-Ανάθεση παροχής επιβατικών μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).

Προϋπολογισμός: 17,75 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός (ήδη υπάρχει προσωρινός ανάδοχος) για την απόκτηση 164 νεότερου τύπου λεωφορείων για 36 μήνες με τη μέθοδο leasing.

Αντιπλημμυρικά έργα

-Αποχέτευση Όμβριων Υδάτων Νότιου Τμήματος Δήμου Καλαμαριάς - Φάση Β’. Προϋπολογισμός: 10,52 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μάιος 2025. Πρόοδος υλοποίησης: 57%.

-Έργα Διευθέτησης Ρεμάτων Περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή απαραίτητων δικτύων όμβριων: Προϋπολογισμός: 15,5 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο μεταφέρθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-27. Σε διαδικασία διαχείρισης της αρχικής σύμβασης.

 Άλλες υποδομές

-Ανέγερση Δικαστικών Μεγάρων Έδεσσας, Σερρών, Κιλκίς, ανακατασκευή Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης και συντήρηση και διαχείριση μέσω ΣΔΙΤ.

Προϋπολογισμός: 120 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε διαγωνιστική διαδικασία. Έχει ολοκληρωθεί το στάδιο Β.Ι και επίκειται η έναρξη του Ανταγωνιστικού Διαλόγου με πέντε προεπιλεγέντες οικονομικούς φορείς. Σε διαδικασία μίσθωσης κτηρίου για τη μετεγκατάσταση του Δικαστηρίου Θεσσαλονίκης καθώς και ολοκλήρωσης των μελετών της εσωτερικής μετεγκατάστασης με μέριμνα του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

-Σχεδιασμός, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων στην Περ. Κεν. Μακεδονίας μέσω ΣΔΙΤ.

Προϋπολογισμός: 144,2 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: δύο έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος. Σε φάση ολοκλήρωσης της οριστικοποίησης των συμβατικών. Ο φάκελος του έργου έχει αποσταλεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

-Ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών στην Καλαμαριά.

Προϋπολογισμός: 2,34 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 27/10/2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτελεσμένες εργασίες αποξηλώσεων, μονώσεων και θερμοπρόσοψης.

-Ανέγερση 25ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου.

Προϋπολογισμός: 4,2 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 16/5/2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτελεσμένες εργασίες σκυροδεμάτων υπογείου και ισογείου. Εκτελούνται εργασίες των τοίχων πλήρωσης.

-Αποκατάσταση του εξωτερικού περιτυπώματος του Κτιρίου Διοίκησης του Γ.Ν.Θ. «Γ. Παπανικολάου».

Προϋπολογισμός: 124.000 ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 16/11/2024. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει γίνει εγκατάσταση εργολάβου και έναρξη εργασιών. Πρόκειται για εργασίες αποκατάστασης των επιχρισμάτων, καθώς και των χρωμάτων των όψεων του κτιρίου του Νοσοκομείου.

-Επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης και εξοικονόμησης ενέργειας Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Άγιος Παύλος».

Προϋπολογισμός: 3,24 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 17/9/2025. Πρόοδος υλοποίησης: Πρόκειται για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης του κελύφους του Νοσοκομείου και αφορούν αντικατάσταση κουφωμάτων, εξωτερική θερμομόνωση τοίχων, θερμοϋγρομόνωση δώματος. Επίσης θα πραγματοποιηθούν αναβαθμίσεις, αποκαταστάσεις και εκσυγχρονισμός στις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.

Το αποτύπωμα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης

Στο μεταξύ, μέσω της δημόσιας ψηφιακής πλατφόρμας erga.gov.gr, που παρουσιάστηκε από τη Θεσσαλονίκη την προηγούμενη εβδομάδα,  κάθε πολίτης έχει άμεση πρόσβαση στα κρίσιμα έργα -άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ - σε κάθε Περιφέρεια, Περιφερειακή ενότητα και Δήμο της χώρας, με ένα «κλικ».

Το σχέδιο για την Κεντρική Μακεδονία αξιοποιεί τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Περιφέρειας μέσω των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει, όπως την ποικιλομορφία του φυσικού περιβάλλοντος, τη γεωγραφική θέση και τον πολιτισμό, με ατμομηχανή της ανάπτυξης την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. 

Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της, την καθιστά διάδρομο των ηπειρωτικών δικτύων μεταφορών, επικοινωνίας και ενέργειας της χώρας προς τις χώρες της Βαλκανικής και την Τουρκία, αλλά και κύριο διαμετακομιστικό κόμβο για την περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στην εκδήλωση ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, η ανεργία στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανήλθε σε 14,1% το 2023, ενώ το 2019 ήταν 19,6%.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών, το ΑΕΠ αυξήθηκε το 2023 κατά 20,9% σε σχέση με το 2019.

Από το 2019 έως σήμερα ο αριθμός των επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αυξήθηκε κατά 22.294 επιχειρήσεις (+17,8%).

Η συμβολή του ΕΣΠΑ

ΕΣΠΑ 2014-2020: Η αρχική εγκεκριμένη δημόσια δαπάνη του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020 ανήλθε σε 895 εκ.€. Στο πλαίσιο όλων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014-2020, υλοποιήθηκαν στην Περιφέρεια 24.528 έργα συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,1 δισ.€.  Χρηματοδοτήθηκαν δράσεις:

Στήριξης επιχειρηματικότητας

Περιβαλλοντικών και ενεργειακών υποδομών και υποδομών μεταφορών

Αξιοποίησης πολιτιστικού και τουριστικού αποθέματος

Εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης ανθρώπινου δυναμικού

ΕΣΠΑ 2021-2027: οι κατανεμημένοι πόροι για το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας αυξήθηκαν κατά 62% σε σχέση με την προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο. Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί προσκλήσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. € και έχουν ενταχθεί έργα/δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 684 εκ.€.

Σημαντικά νέα έργα υποδομών που προγραμματίζονται στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο πλαίσιο του τομεακού προγράμματος «Μεταφορές» είναι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», η προμήθεια στόλων λεωφορείων μηδενικών εκπομπών, η σιδηροδρομική σύνδεση 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης και ο Προαστιακός σιδηρόδρομος Δυτικής Θεσσαλονίκης.

f3sdit.jpg
f4taa.jpg

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ