Σημαντική ενίσχυση στον στόλο της Πολιτικής Προστασίας ανακοίνωσε σήμερα, Τρίτη 29 Απριλίου 2025, ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Το αντικείμενο της ενημέρωσης αφορούσε την ολοκλήρωση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια 8 πυροσβεστικών ελικοπτέρων μεσαίου τύπου.
Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε στις 25 Απριλίου 2024, πραγματοποιήθηκε με βάση το άρθρο 27 του ν. 4412/2016, με αναθέτουσα αρχή το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και διενεργούσα αρχή το ΤΑΙΠΕΔ. Η επιλογή του αναδόχου έγινε βάσει οικονομικής επάρκειας, τεχνικής ικανότητας και συμμόρφωσης με ποιοτικά πρότυπα.
Η προμήθεια περιλαμβάνει 8 ελικόπτερα τύπου Η215, με αποστολή την αεροπυρόσβεση, μεταφορά προσωπικού και άλλες επιχειρησιακές αποστολές σύμφωνα με τις διαδικασίες της EASA. Η σύμβαση καλύπτει επίσης την εκπαίδευση ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού, τόσο θεωρητικά όσο και επιχειρησιακά.
«Η εκπαίδευση αποτελεί τμήμα της Επιχειρησιακής Υποστήριξης […] και θα διαρκεί το αργότερο έως και τρία έτη μετά την παράδοση του τελευταίου ελικοπτέρου», τόνισε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι το προσωπικό θα διατίθεται στον Ανάδοχο υπό την ευθύνη του.
Το έργο κατακυρώθηκε στην ένωση των εταιρειών AIRBUS HELICOPTERS SAS, Airterlis (Αβινιόν, Γαλλία) και SAF HELICOPTERES (Τουρνόν, Γαλλία), με προσφερόμενη τιμή 311.199.992,00 €. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε θετικά τη σύμβαση με την υπ’ αριθμ. 108/2025 Πράξη του ΣΤ’ Κλιμακίου.
Η χρηματοδότηση θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ 2021–2027), μέσω του Ταμειακού Προγράμματος «Πολιτική Προστασία». Συγκεκριμένα, 6 ελικόπτερα (233,4 εκ. €) θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα και 2 ελικόπτερα (77,8 εκ. €) από το ΤΑΑ.
Υπάρχει επίσης δικαίωμα προαίρεσης για δύο επιπλέον ελικόπτερα, με αντίστοιχο κόστος και τριετή υποστήριξη. Η παράδοση των πρώτων δύο Ε/Π του ΤΑΑ προβλέπεται έως 30.6.2026, ενώ η συνολική παράδοση θα ολοκληρωθεί εντός 4 ετών από την υπογραφή της σύμβασης.
Τα ελικόπτερα Η215 θα φέρουν ενσωματωμένη δεξαμενή νερού χωρητικότητας έως 4.250 λίτρων, πολύ πάνω από το ελάχιστο όριο των 2.500 λίτρων. Θα έχουν δυνατότητα μεταφοράς έως 12 επιβατών, εξοπλισμό πτήσης έκτακτης ανάγκης, σύγχρονα ηλεκτρονικά και σύστημα αυτόματου πιλότου.
Ο κ. Κεφαλογιάννης έκλεισε με αναφορά στο συνολικό πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ»:
«Με την ολοκλήρωση αυτής της σύμβασης, οι νομικές δεσμεύσεις φτάνουν τα 953 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 45% του συνολικού προϋπολογισμού του ΑΙΓΙΣ.» Ο στόχος, όπως ανέφερε, είναι έως το τέλος του έτους το ποσοστό αυτό να ξεπεράσει το 60%, καθώς βρίσκονται υπό αξιολόγηση ή δημοπράτηση δράσεις ύψους 583 εκατ. ευρώ.
«Το πραγματικό διακύβευμα αυτών των συμβάσεων είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας, των υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος», δήλωσε χαρακτηριστικά, δεσμευόμενος για συνεχή ενίσχυση με νέα μέσα, εξοπλισμό και αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.
Αναλυτικά η ομιλία του υπουργού:
Έχω την τιμή και τη χαρά να ενημερώσω τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, τις αγαπητές και τους αγαπητούς συναδέλφους, για την ολοκλήρωση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια οκτώ πυροσβεστικών ελικοπτέρων (Ε/Π) μεσαίου τύπου.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό, ο οποίος εκκίνησε ακριβώς έναν χρόνο πριν, στις 25/4/2024, Σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 27 του ν. 4412/2016 με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Διενεργούσα Αρχή το ΤΑΙΠΕΔ, και ο οποίος είχε ως βασικό κριτήριο ποιοτικής επιλογής του αναδόχου πρώτον, την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια των υποψηφίων, δεύτερον, την τεχνική και επαγγελματική τους ικανότητα, και τρίτον, την τήρηση συγκεκριμένων προτύπων διασφάλισης ποιότητας.
Αντικείμενο της σύμβασης, όπως προανέφερα, είναι η προμήθεια 8 ελικοπτέρων μεσαίου τύπου με σκοπό τη συνδρομή σε επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης με δυνατότητα χρήσης κατασβεστικού μέσου αλλά και τη συνδρομή σε επιχειρήσεις μεταφοράς προσωπικού καθώς και οποιαδήποτε άλλη αποστολή δύναται να εκτελεστεί σύμφωνα με τις τεχνικές δυνατότητες του μέσου και τις διαδικασίες της EASA, του Οργανισμού δηλαδή, της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας.
Επιπλέον, στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται και η προμήθεια μιας σειράς πρόσθετων υπηρεσιών όπως εκείνες της εκπαίδευσης του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού. Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνεται η εκπαίδευση τόσο του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε πτήση για τους ιπτάμενους αλλά και επιχειρησιακή εκπαίδευση στους πιλότους του Πυροσβεστικού Σώματος.
Να επισημάνω εδώ ότι η παραπάνω εκπαίδευση αποτελεί τμήμα της Επιχειρησιακής Υποστήριξης στην οποία υποχρεούται ο Ανάδοχος, η οποία θα διαρκεί το αργότερο έως και τρία έτη μετά την παράδοση του τελευταίου ελικοπτέρου και συνεπώς, στο πλαίσιο αυτό, το υπό εκπαίδευση ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό θα διατίθεται προς τον Ανάδοχο για την εκπαίδευση υπό την εποπτεία και την ευθύνη του Αναδόχου.
Εξυπακούεται επίσης ότι θα υπάρχει και αρχική υποστήριξη που περιλαμβάνει τον απαιτούμενο επίγειο εξοπλισμό υποστήριξης των Ε/Π και τα απαιτούμενα ειδικά εργαλεία που απαιτούνται για την υποστήριξη/συντήρηση των Ε/Π και του συνόλου των υποσυστημάτων τους.
Υπό αυτούς τους βασικούς όρους το έργο κατακυρώθηκε στην ένωση οικονομικών φορέων η οποία αποτελείται από τα ακόλουθα μέλη: (α) το νομικό πρόσωπο «AIRBUS HELICOPTERS SAS», (β) το νομικό πρόσωπο «Airterlis», που εδρεύει στην Αβινιόν της Γαλλίας, (γ) το νομικό πρόσωπο «SAF HELICOPTERES», που εδρεύει στην Τουρνόν της Γαλλίας, με συνολική προσφερόμενη τιμή 311.199.992,00 €.
Το σχέδιο της σύμβασης υποβλήθηκε για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο οποίος έλεγχος απέβη θετικός με την υπ’ αριθμ. 108/2025 Πράξη του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης μέσω του Ταμειακού Προγράμματος «Πολιτική Προστασία», στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2021 -2027.
Πιο συγκεκριμένα: Από τα 8 ελικόπτερα τα 6 (233.400.000,00 €) θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμειακό Πρόγραμμα «Πολιτική Προστασία» και τα 2 (77.800.000,00 €) από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Επισημαίνω ακόμη μια φορά ότι η συμβατική αξία περιλαμβάνει τόσο την προμήθεια των ελικοπτέρων όσο και την 3ετή τεχνική και επιχειρησιακή υποστήριξη.
Υπάρχει επίσης ένα δικαίωμα προαίρεσης με το οποίο η αναθέτουσα αρχή, δηλαδή το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας διατηρεί το δικαίωμα να αναθέσει μονομερώς στον ανάδοχο την προμήθεια δύο επιπλέον ελικοπτέρων με τίμημα 77.800.000,00€ συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης 3 ετών ή 1800 ωρών πτήσης και υπηρεσιών επιχειρησιακής υποστήριξης επίσης για το ίδιο διάστημα ή τις ώρες πτήσης.
Ως προς τους χρόνους παράδοσης ο Ανάδοχος υποχρεούται να παραδώσει το σύνολο των ελικοπτέρων εντός τεσσάρων (4) ετών από την υπογραφή της σύμβασης στην Ελλάδα. Ειδικώς η παράδοση των 2 πρώτων Ε/Π που χρηματοδοτούνται από πόρους του ΤΑΑ, θα πραγματοποιηθεί από τον Ανάδοχο – λαμβάνοντας υπόψη τους κανόνες που διέπουν τη χρηματοδότηση δράσεων από το ΤΑΑ – έως τις 30.6.2026, και, εφόσον οι προθεσμίες ολοκλήρωσης του τρέχοντος προγράμματος χρηματοδότησης από το ΤΑΑ μετατεθούν έως την νέα κατά μετάθεση ημερομηνία και πάντως το αργότερο, εντός 24 μηνών από την υπογραφή της Σύμβασης.
Τέλος, ως προς τα χαρακτηριστικά των ελικοπτέρων, πρόκειται για τα ελικόπτερα τύπου Η215 ένα ισχυρό και γρήγορο δικινητήριο ελικόπτερο με δυνατότητες μεγάλης εμβέλειας και εξαιρετικές επιδόσεις. Τα Ε/Π θα διαθέτουν όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό για την εκπλήρωση των αποστολών αεροπυρόσβεσης με ενσωματωμένη δεξαμενή νερού για πυρόσβεση, έως 4.250 L η οποία υπερβαίνει κατά πολύ την ελάχιστη χωρητικότητα των 2.500 L που απαιτείται στην διακήρυξη.
Θα μπορεί επίσης να μεταφέρει στη νέα του διαμόρφωση έως 12 επιβάτες, ενώ θα διαθέτει επίσης, μεταξύ άλλων, υδραυλικό ανυψωτήρα, εξοπλισμό επίπλευσης έκτακτης ανάγκης, εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων για μεγαλύτερη χωρητικότητα καυσίμων και το πιο σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα αεροπλοΐας, συμπεριλαμβανομένου ενός υπερσύγχρονου συστήματος αυτόματου πιλότου.
Με την ολοκλήρωση αυτής της σύμβασης το σύνολο των νομικών δεσμεύσεων στον πλαίσιο του προγράμματος ΑΙΓΙΣ ανέρχονται από το ποσό των 642.000.000 € που αντιστοιχεί σε ποσοστό 29,74%, σήμερα, στα 953.000.000 € το οποίο αντιστοιχεί στο 45% του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος.
Στόχος μας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης είναι το ποσοστό αυτό έως το τέλος του έτους να φτάσει και να ξεπεράσει το 60%. Συγκεκριμένα υπάρχουν αυτή τη στιγμή δράσεις ύψους 583 εκ. ευρώ που βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης ή δημοπράτησης τις οποίες θέλουμε να ολοκληρώσουμε και εργαζόμαστε εντατικά και συστηματικά για να το πετύχουμε, όχι πρωτίστως σε μια τεχνοκρατική λογική που βλέπει απλώς απορροφήσεις, δημοπρατήσεις, νομικές δεσμεύσεις, αλλά γιατί το πραγματικό διακύβευμα αυτών των συμβάσεων είναι η συμβολή των παραδοτέων στην προστασίας της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας, των υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος.
Δεσμευόμαστε όλοι μας πρωτίστως ηθικά ότι θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασφαλίσουμε όλα τα μέσα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση και των φυσικών καταστροφών: Με την ενίσχυση υποδομών και τεχνικού και ατομικού εξοπλισμού, με νέα μέσα, επίγεια, εναέρια και πλωτά και κυρίως με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού μας την ενίσχυση του γνωσιακού υπόβαθρου όλων μας την αποτελεσματική ενσωμάτωση των τεχνολογίας και την προώθηση της καινοτομίας στον τομέα Πολιτικής Προστασίας.
Πηγή: enikos.gr