Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Πώς θα σώσετε χρήματα ξοδεύοντας λιγότερη βενζίνη στο ΙΧ σας

Για το ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα MILE21 – LIFE μίλησε μαζί μας ο Καθηγητής ΑΠΘ Ζήσης Σαμαράς

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Πώς το περιττό βάρος στο αμάξι, τα απότομα φρεναρίσματα και η χαμηλή πίεση των ελαστικών επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου; Και τι μπορούμε να κάνουμε για μια πιο οικολογική οδήγηση με λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα;

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα MILE21 - LIFE (More Information Less Emissions – Empowering Consumers for a Greener 21st Century - Περισσότερες Πληροφορίες, Λιγότερες Εκπομπές - Ενδυνάμωση των καταναλωτών για έναν πιο πράσινο 21ο αιώνα), το οποίο συντονίζει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, έρχεται να δώσει απαντήσεις μέσα από μια πρωτοποριακή πλατφόρμα που είναι εύχρηστη στους πολίτες. Με χρήση βίντεο και υπολογιστικών μοντέλων που έχουν προγραμματιστεί με βάση μετρήσεις οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας στον δρόμο ο κάθε οδηγός θα μπορεί να ξέρει την κατανάλωση του καυσίμου και πώς να καταφέρει να κάνει οικονομία με την οδήγησή του. «Στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας, η πλατφόρμα δέχτηκε 160.000 μοναδικούς επισκέπτες», ανέφερε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο συντονιστής του προγράμματος,  Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, Καθηγητής Ζήσης Σαμαράς. Παράλληλα τόνισε στο πώς με τα εργαλεία του MILE21 θα κρατήσουμε «τα αυτοκίνητα συμβατικών καυσίμων όσο πιο καθαρά είναι δυνατό» και θα καταναλώνουν «όσο λιγότερο γίνεται».

Αξίζει να αναφερθεί ότι το MILE21 είναι υποψήφιο για Καλύτερη Ιστοσελίδα στην κατηγορία Best World στον διαγωνισμό που διοργανώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάθε χρόνο στον οποίο οι ομάδες των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων θέτουν υποψηφιότητα για να ψηφιστεί η καλύτερη ιστοσελίδα. Ο διαγωνισμός θα διαρκέσει έως τον Αύγουστο και το αποτέλεσμα θα κριθεί στην ψηφοφορία του κοινού. Οι νικητές κερδίζουν διάφορα βραβεία, ανάμεσα στα οποία είναι η προώθηση με poster στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών.

katanalosi.jpg

-Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα; Πόσο βοηθά το γεγονός πως παρέχει χρηστικές πληροφορίες σε θέματα κατανάλωσης καυσίμων, οικονομίας και εναλλακτικών καυσίμων πιο πράσινων;

-Η πλατφόρμα MILE21 στοχεύει στη ενημέρωση του κοινού για την κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας. Για αυτό το λόγο αρχικά οι χρήστες μπορούν να βρούνε πληροφορίες για το ποιες είναι οι παράμετροι που επηρεάζουν την κατανάλωση, όπως το περιττό βάρος στο αμάξι, τα απότομα φρεναρίσματα και η χαμηλή πίεση των ελαστικών. Παράλληλα προσφέρονται και συμβουλές για το πώς μπορεί ο χρήστης να μειώσει την κατανάλωση, αλλάζοντας κάποιες από τις συνήθειές του, όπως το να αποφεύγει τις απότομες επιταχύνσεις κι επιβραδύνσεις και να αφαιρέσει περιττά αντικείμενα από το όχημα. Όλες αυτές οι συμβουλές, υπάρχουν στην πλατφόρμα κι έχουν επίσης οπτικοποιηθεί με μία σειρά βίντεο «o κ. και η κα. Mile».

Ο χρήστης πέρα από αυτές τις βασικές πληροφορίες, έχει πρόσβαση σε δύο επιπλέον εργαλεία. Το πρώτο είναι το λεγόμενο «Findacartool», όπου οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν και να συγκρίνουν οχήματα μεταξύ τους με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Το σημαντικότερο είναι ότι μαζί με την επίσημη τιμή κατανάλωσης τούς παρέχεται και μία ρεαλιστική τιμή κατανάλωσης. Η επίσημη τιμή έχει μετρηθεί σε εργαστηριακές συνθήκες, που δεν μπορούν να καλύψουν όλες τις πιθανές συνθήκες λειτουργίας και για αυτό μπορεί να διαφέρει από τις πραγματικές τιμές στο δρόμο. Αυτή η απόκλιση μπορεί να δημιουργεί αβεβαιότητα στους χρήστες όταν επιλέγουν ένα όχημα και αυτό το κενό έρχεται να καλύψει το MILE21 παρέχοντας ρεαλιστικές τιμές κατανάλωσης. Αυτές οι τιμές προκύπτουν από τη χρήση υπολογιστικών μοντέλων που έχουν προγραμματιστεί με βάση μετρήσεις οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας στον δρόμο. Έτσι οι χρήστες μπορούν εύκολα να εντοπίσουν πιο οικονομικά και οικολογικά συμβατικά οχήματα βενζίνης και πετρελαίου, αλλά και εναλλακτικούς τύπους οχημάτων όπως τα υβριδικά, ηλεκτρικά και αεριοκίνητα. Αυτοί οι εναλλακτικοί τύποι μπορεί να είναι σχετικά άγνωστοι στους χρήστες, αλλά αποκτούν περισσότερη δημοσιότητα σταδιακά ως πιο οικολογικά και ως μέσα μείωσης των εκπομπών αεριών του θερμοκηπίου. Για αυτό τον λόγο αναμένεται ότι οι τύποι θα προωθηθούν περισσότερο από τους κατασκευαστές.

Το δεύτερο εργαλείο που παρέχεται στους χρήστες είναι το «Self-reportingtool», όπου οι χρήστες δημιουργούν ένα λογαριασμό και επιλέγουν το όχημά τους. Στη συνέχεια κάθε φορά που ανεφοδιάζονται με καύσιμο, μπορούν να δηλώνουν τα λίτρα καυσίμου και τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει από την τελευταία φορά. Το πρόγραμμα μετά υπολογίζει την κατανάλωση και τη συγκρίνει με την αναμενόμενη κατανάλωση, που βασίζεται στον τρόπο οδήγησης του μέσου οδηγού. Παράλληλα, εφόσον το επιθυμεί ο χρήστης, μπορεί να του παρέχει συμβουλές για το πώς να βελτιώσει την κατανάλωση του. Επίσης μπορεί να υπολογίζει το χρηματικό ποσό που έχει εξοικονομήσει ο χρήστης οδηγώντας πιο οικολογικά.

mile21.jpg

-Πόσο γνωστό είναι στο ευρύ κοινό; Και μπορεί ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί σε πιο μαζική κλίμακα;

-Το MILE21 έχει προωθηθεί ιδιαίτερα στις χώρες των ενώσεων καταναλωτών–Βέλγιο, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία– που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Προωθείται επίσης έντονα από την BEUC, που είναι ο οργανισμός «ομπρέλα» των Ευρωπαϊκών ενώσεων καταναλωτών. Έτσι ως μέλος της BEUC, το ΚΕΠΚΑ υιοθέτησε το περιεχόμενο του MILE21 μεταφρασμένο στα ελληνικά στην ιστοσελίδα τους. Στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας, η πλατφόρμα δέχτηκε 160.000 μοναδικούς επισκέπτες. Επίσης έχει ήδη κοντά στους 1000 χρήστες που χρησιμοποιούν το self-reportingtool που προς ευχάριστη έκπληξη είναι το διπλάσιο από ότι περιμέναμε. Στόχος μας είναι να διευρυνθεί κι άλλο η βάση των χρηστών, που μπορεί να γίνει ήδη με τις υπάρχουσες υποδομές.

Οι χρήστες μπορούν να δηλώσουν περισσότερα από ένα οχήματα στον λογαριασμό τους και να παρακολουθούν παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου. Στο μέλλον εξετάζουμε τη δυνατότητα επέκτασης κι αυτοματοποίησης αυτής της διαδικασίας έτσι ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί ευκολότερα κι από μεγάλους επαγγελματικούς στόλους οχημάτων.

 

-Πόσο βλαβερή είναι η καύση βενζίνης και πετρελαίου σε σχέση με άλλα καύσιμα;

-Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν άλλα καύσιμα που να μπορούν αμέσως να υποκαταστήσουν το πετρέλαιο ή τη βενζίνη (τα αέρια καύσιμα LPG = υγραέριο και CNG = φυσικό αέριο είναι αντίστοιχα με το πετρέλαιο). Το μόνο πιθανό υποκατάστατο είναι ο ηλεκτρισμός που είναι όμως πραγματική εναλλακτική καθαρή λύση μόνον αν παράγεται από  ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή ή αιολική). Επίσης μελλοντικά εναλλακτικά καθαρά καύσιμα είναι τα λεγόμενα e-fuels ή re-fuels που μπορούν να παραχθούν από ανανεώσιμη ενέργεια επίσης και τα οποία είναι συνθετικά καύσιμα παρόμοια με τα συμβατικά.

Επειδή τόσο τα ηλεκτρικά οχήματα όσο και τα e-fuels είναι δυνατότητες που απαιτούν αρκετά χρόνια για να εμφανιστούν μαζικά στην αγορά, οφείλουμε να κρατάμε τα αυτοκίνητα συμβατικών καυσίμων όσο πιο καθαρά είναι δυνατό και να καταναλώνουν όσο λιγότερο γίνεται. Και εδώ εστιάζεται η συνεισφορά του Mile21.

Χρήσιμα

Για να δείτε περισσότερα: https://www.mile21.eu/.

Το MILE21 (LIFE17 GIC/GR/000128) υλοποιείται στο πλαίσιο του LIFE+, που είναι το κύριο χρηματοδοτικό μέσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το περιβάλλον. Του προγράμματος ηγείται το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ με την πολύχρονη εμπειρία του στις εκπομπές καυσαερίων από κινητήρες εσωτερικής καύσης .

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ