Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Μουσικές μονομαχίες από την ΚΟΘ

Συνεχίζεται ο κύκλος συναυλιών «Στον καιρό του Μότσαρτ»

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης την Παρασκευή, 7 Μαρτίου 2025 ώρα 20:30 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)συνεχίζει τον κύκλο συναυλιών ‘‘Στον καιρό του Μότσαρτ’ με ΜΥΘΙΚΈς μουσικές μονομαχίες και πρωταγωνιστές σε αυτές τους δύο σπουδαιότερους ίσως συνθέτες που υπήρξαν ποτέ.

Οι κόντρες του Μότσαρτ με τον Κλεμέντι είναι θρυλικές και αποδόθηκαν γλαφυρά στην ταινία Αμαντέους (1984) του Μίλος Φόρμαν. Όλα ξεκίνησαν με μία μουσική μονομαχία τα Χριστούγεννα του 1781 για την ψυχαγωγία του Αυτοκράτορα Ιωσήφ Β’. Η Μεγάλη Δούκισσα Μαρία Λουίζα, σύζυγος του αδερφού του Αυτοκράτορα, στοιχημάτισε υπέρ του Κλεμέντι, ενώ ο Αυτοκράτορας υπέρ του Μότσαρτ. Ο Κλεμέντι ξεκίνησε εντυπωσιακά με μία δική του σονάτα που αργότερα ο Μότσαρτ θα χρησιμοποιούσε στον ‘Μαγικό Αυλό’ τιμώντας με αυτόν τον τρόπο τον αντίπαλό του, τον οποίο εκτιμούσε βαθιά. Η απάντηση του Μότσαρτ ήταν αποστομωτική παίζοντας κάποιες παραλλαγές στο εμβατήριο του Γκρετρύ από την όπερα ‘Les deux avares’. Το επίσημο αποτέλεσμα της μονομαχίας ήταν ισοπαλία, για να μην νιώσει αμήχανα η Δούκισσα μπροστά στους καλεσμένους, όμως ο Αυτοκράτορας πληρώθηκε κανονικά το στοίχημα από την Δούκισσα, η οποία έκτοτε μισούσε τον Μότσαρτ.

Η δεύτερη μονομαχία στην οποία αναφέρεται το πρόγραμμα της συναυλίας αφορά αυτή του Σάιμπελτ με τον Μπετόβεν. Ο Βερολινέζος βιρτουόζος του πιάνου τόλμησε να προκαλέσει τον ανίκητο σε παρόμοιες μονομαχίες Μπετόβεν και το πλήρωσε ακριβά. Έπαιξε πρώτος ως ο αμφισβητίας της μονομαχίας μία δική του σύνθεση και η θυελλώδης ερμηνεία του προκάλεσε ντελίριο στο ακροατήριο των ευγενών. Ο Μπετόβεν τότε πήγε αργά προς το πιάνο και προς έκπληξη όλων πήρε την παρτιτούρα του αντιπάλου του, τη γύρισε ανάποδα και άρχισε να αυτοσχεδιάζει πάνω του με υπέρτατη μουσική ευφυΐα, άλλοτε εξωραΐζοντας το κομμάτι και άλλοτε παρωδώντας το, διακωμωδώντας παράλληλα το πομπώδες παίξιμο του Σάιμπελτ. Ήταν τόσο μεγάλος ο εξευτελισμός του Σάιμπελτ που υποσχέθηκε πως δεν θα ξαναπατούσε το πόδι του στη Βιέννη, όσο ζούσε ο Μπετόβεν. Οι 4 πρώτες νότες από την ανεστραμμένη παρτιτούρα του έγιναν πάντως η σπίθα που άναψε τη φλόγα της ‘Ηρωικής Συμφωνίας’.

Οδηγός στο ενδιαφέρον αυτό μουσικό ταξίδι ο πιανίστας και καθηγητής Κώστας Χάρδας. Σολίστ στο πιάνο η Μαριλένα Λιακοπούλου, Α’ Κορυφαία στα Πιάνα της Κ.Ο.Θ. και στο πόντιουμ ο Βασικός Αρχιμουσικός της Κ.Ο.Θ. Leo McFall.

Πιάνο: Μαριλένα Λιακοπούλου

Διεύθυνση ορχήστρας: Leo McFall

Παρουσίαση: Κώστας Χάρδας

Πρόγραμμα

Μούτσιο Κλεμέντι (1752-1832): Εισαγωγή σε ντο μείζονα

(Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.24 σε ντο ελάσσονα, K.491

Ντάνιελ Στάιμπελτ (1765-1823): Εισαγωγή ‘Ρωμαίος και Ιουλιέτα’

(Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)

Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Εισαγωγή από τον Έγκμοντ σε φα ελάσσονα, έργο 84.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.. Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Τιμές εισιτηρίων: Πλατεία: 15€, Θεωρεία/Εξώστης: 10€, Μειωμένο: 5€

Δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου: Άνεργοι, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές ωδείων, κάτοχοι Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, μέλη Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, Μέλη Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ, ΑΜΕΑ

Εκδοτήριο Κ.Ο.Θ.

Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Εθν. Αμύνης 2, Τηλ. 2310236990

Ώρες λειτουργίας: 8:00-15:00

Ηλεκτρονικό εισιτήριο: www.tsso.gr

Πληροφορίες για το κοινό: Κ.Ο.Θ. www.tsso.gr.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

anastasi
Χριστός Ανέστη! Χρόνια πολλά σε όλους - Το TyposThes σας εύχεται Καλό Πάσχα
Σε τούτη την εποχή, όπου οι παγκόσμιες σταθερές αμφισβητούνται και μεταβάλλονται, το Φως της Ανάστασης μας προσφέρει την Ελπίδα και την Τόλμη που...
Χριστός Ανέστη! Χρόνια πολλά σε όλους - Το TyposThes σας εύχεται Καλό Πάσχα
Bill Gates: Έρχεται το Ai σε 2 «προστατευμένα» επαγγέλματα - Πώς αλλάζει η εργασία
Ο Gates είπε ότι ο κόσμος οδεύει προς ένα μέλλον όπου η εργασία θα μπορούσε να μειωθεί δραστικά ή τουλάχιστον να φαίνεται πολύ διαφορετική από ό,τι...
Bill Gates: Έρχεται το Ai σε 2 «προστατευμένα» επαγγέλματα - Πώς αλλάζει η εργασία