Σε μια ιστορία δύο πρωταγωνιστών ενός περιοδεύοντος θιάσου της Commedia del Arte, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, που θίγει το ευαίσθητο θέμα της γυναικοκτονίας, αναφέρεται η όπερα «I Pagliacci» του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο. Και θα την απολαύσουμε στις 10, 11, 12 και 14 Ιουλίου (21.15) στην πόλη μας στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επταπυργίου το οποίο πραγματοποιείται από το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Το συγκεκριμένο έργο είναι από τα αγαπημένα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Επταπυργίου κ. Θανάση Κολαλά, ο οποίος υπογράφει και την σκηνοθεσία αυτής της παραγωγής, ενώ ο ίδιος σχολίασε στο «ΤyposThes» πως είναι μια δουλειά «βγαλμένη από τα σπλάχνα του τόπου μας», εξηγώντας ότι «στη σκηνή του Επταπυργίου θα ανέβει η εξαιρετική Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η στιβαρή Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, η παιδική Χορωδία Κύριλλου και Μεθόδιου, ταλαντούχοι τοπικοί λυρικοί τραγουδιστές», ενώ στους συντελεστές υπάρχουν και τραγουδιστές διεθνούς φήμης και αναγνώρισης.
Η επιλογή της όπερας δεν έγινε τυχαία, καθώς «κουμπώνει» με το γεγονός ότι φέτος το Φεστιβάλ Επταπυργίου είναι αφιερωμένο στη γυναίκα. «Σήμερα, σε μια περίοδο που μαστίζεται από παραδείγματα κακοποιητικών συμπεριφορών, σε όλα ανεξαιρέτως τα κοινωνικά, οικονομικά, μορφωτικά επίπεδα, το να παρακολουθήσουμε την ιστορία μιας γυναίκας που ταλανίζεται ανάμεσα σε τρείς νοσηρές, -ερωτικής φύσεως- σχέσεις (διαφορετικές όμως μεταξύ τους από άποψη προσέγγισης , μέσων και συμπεριφοράς), ενδεχομένως μας κάνει να αποκωδικοποιούμε και να αναγνωρίζουμε ευκολότερα ανάλογες περιπτώσεις τοξικότητας…», εξήγησε ο κ. Κολαλάς.
Τέλος υπογράμμισε πως "Το Φεστιβάλ Επταπυργίου είναι ένας θεσμός που ήρθε στην πόλη για να μείνει και να γιγαντωθεί» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι "η Θεσσαλονίκη πέρα από το να παράγει, μπορεί και να εξάγει πολιτιστικό προϊόν".

-Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο; Και τι ξεχωρίζετε σε αυτό;
-Η Όπερα «I PAGLIACCI» ήταν πάντα από τις αγαπημένες μου Όπερες. Το πάθος, η ζήλια, η βία, και η εκδίκηση είναι οι κυριότεροι θεματικοί άξονες του πολυεπίπεδου αυτού έργου, που εξακολουθεί και παραμένει επίκαιρο. Η «γεμάτη» ενορχηστρωτικά και δραματουργικά μουσική του Λεονκαβάλο αναδύεται σχεδόν φυσικά μέσα από τα γεγονότα του έργου και ενισχύει την τραγικότητα τόσο των χαρακτήρων όσο και της ιστορίας, που μακριά από τα δεδομένα του ρομαντισμού, σκύβει σε καθημερινά προβλήματα απλών ανθρώπων.
Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ιστορία, παρακολουθεί τη σχέση των δύο πρωταγωνιστών ενός περιοδεύοντος θιάσου της Commedia del Arte. Μπροστά μας εκτυλίσσεται ένα ψυχολογικό παιχνίδι, με φόντο ένα ιταλικό χωριό. Ο βίαιος χαρακτήρας του Canio και η ανάγκη της Nedda να ξεφύγει προς μια πλασματική ελευθερία, μέσω της αγκαλιάς ενός άλλου άνδρα, αποτελούν ένα εκρηκτικό συνδυασμό, που πυροδοτείται από τον Tonio, ένα χαρακτήρα που βρίσκεται εκεί για να καθορίσει την εξέλιξη της ιστορίας, ωθώντας τους πρωταγωνιστές στα όρια των αντοχών τους και οδηγώντας τους σε μια παρανοϊκή βουτιά.
-Η εποχή που γράφτηκε το έργο είναι διαφορετική από την εποχή που επιλέξατε να το τοποθετήσετε. Γιατί επιλέξατε την δεκαετία του ’50; Και πόσο αυτή διαφέρει από αυτά που ισχύουν σήμερα;
-Στην παραγωγή του Επταπυργίου μεταφέρουμε την ιστορία στη δεκαετία του 50΄. Μια περίοδο που ακόμα υπάρχει το «χρώμα» του ιταλικού νότου, που τα απόνερα του πολέμου εξωθούν ανθρώπους, όπως η Νέντα, σε δύσκολες επιλογές επιβίωσης και που ακόμα η ενδοοικογενειακή βία και το bulling όχι απλά δεν κατακρίνονται αλλά θεωρούνται δείγματα ισχύος και δημοφιλίας και ανδρισμού. Είναι μια περίοδος για την οποία ο θεατής έχει αναφορές και ως εκ τούτου μπορεί εύκολα να κατανοήσει, να αποκωδικοποιήσει και να σηματοδοτήσει τα σκηνικά μηνύματα.
-Το θέμα της όπερας «κουμπώνει» με την θεματική του φετινού Φεστιβάλ Επταπυργίου. Πώς προσεγγίσατε το ευαίσθητο θέμα της κακοποίησης και της γυναικοκτονίας; Πώς θα κρίνατε την ηρωίδα σας;
-Η επιλογή αυτής της Όπερας, με την συγκεκριμένη θεματολογία αλλά και ο σκληρός χειμώνας που προηγήθηκε με τις γυναικοκτονίες, σε καθημερινή βάση, μας ώθησε να αφιερώσουμε το φετινό Φεστιβάλ Επταπυργίου στην γυναίκα.
Σήμερα, σε μια περίοδο που μαστίζεται από παραδείγματα κακοποιητικών συμπεριφορών, σε όλα ανεξαιρέτως τα κοινωνικά, οικονομικά, μορφωτικά επίπεδα, το να παρακολουθήσουμε την ιστορία μιας γυναίκας που ταλανίζεται ανάμεσα σε τρείς νοσηρές, -ερωτικής φύσεως- σχέσεις (διαφορετικές όμως μεταξύ τους από άποψη προσέγγισης , μέσων και συμπεριφοράς), ενδεχομένως μας κάνει να αποκωδικοποιούμε και να αναγνωρίζουμε ευκολότερα ανάλογες περιπτώσεις τοξικότητας, ακόμα και αν αυτές κρύβονται πίσω από τη μάσκα του «νοιαστικού συζύγου», του «σωτήρα εραστή» ή του «ερωτευμένου θαυμαστή». Η ηρωίδα μου η Νέντα είναι μια γυναίκα που μοιάζει να μην έχει επιλογές. Άγεται και φέρεται από ένα βίαιο σύζυγο μέσα σε ένα σκληρό κοινωνικό περίγυρο και είναι επιρρεπής στο λάθος. Γιατί λάθος είναι και η επιλογή του εραστή της. Ακόμα ένας άνθρωπος «ρηχός», χωρίς πραγματικά αισθήματα, που βρέθηκε στο δρόμο της για να την εκμεταλλευτεί. Την συμπονώ για την δεινή της θέση και θα ήθελα να έχει τη δύναμη να αναπνεύσει ελεύθερη και να απελευθερωθεί από τα δεσμά της.
-Στην πόλη μας δεν βλέπουμε συχνά όπερα. Πόσο σημαντικό είναι το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Επταπυργίου εντάσσει στο πρόγραμμά του αυτή την παραγωγή;
-Χρόνο με το χρόνο το κοινό της Όπερας συρρικνώνεται στην πόλη μας. Και αυτό δυστυχώς συμβαίνει γιατί το κοινό δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει Όπερα, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκει τα πατήματα του, ανταποκρίνεται στις δυσκολίες και παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Επταπυργίου κάθε χρόνο Όπερα. Φέτος στη σκηνή του Επταπυργίου θα ανέβει η εξαιρετική Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η στιβαρή Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, η παιδική Χορωδία Κύριλλου και Μεθόδιου, ταλαντούχοι τοπικοί λυρικοί τραγουδιστές αλλά και τραγουδιστές διεθνούς φήμης και αναγνώρισης. Είναι λοιπόν μια παραγωγή βγαλμένη από τα σπλάχνα του τόπου μας και είμαστε υπερήφανοι με την Άννα Μυκωνίου (σημ. πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας) γι’ αυτή την επιλογή.

-Πόσο ο χώρος που φιλοξενείται η όπερα, επηρεάζει την σκηνοθετική σας ματιά;
-Είναι ένας επιβλητικός χώρος, με σπουδαία ακουστική και αισθητική ο οποίος όμως επηρεάζει καθοριστικά τις επιλογές μας, την σκηνοθεσία καθώς και τις ίδιες τις επιλογές των έργων.
-Πώς συνεργαστήκατε με τους συντελεστές της παράστασης (ηθοποιούς, χορωδούς, μουσικούς κλπ);
-Οι πρόβες είναι σε εξέλιξη αλλά αυτό που μπορώ να πω αυτή τη στιγμή είναι ότι το συγκεκριμένο καστ είναι από τα καλύτερα που έχω δουλέψει. Οι τραγουδιστές είναι όλοι τραγουδιστές αξιώσεων, που πέρα από την φωνητική αρτιότητα έχουν και πολύ μεγάλη υποκριτική ευελιξία και μπορούν άνετα να αντικρισθούν στις υψηλές σκηνικές απαιτήσεις του έργου. Να υπογραμμίσω εδώ και την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε με τον Γιώργο Βράνο, τον μαέστρο της παράστασης. Μουσικά «διαβάζουμε» με παρόμοιο τρόπο το έργο και αυτό βοηθάει στο τελικό συνολικό αποτέλεσμα.
-Ποια η αποτίμηση των 6 χρόνων ζωής του Φεστιβάλ Επταπυργίου; Και ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα ως καλλιτεχνικός διευθυντής για το θεσμό;
-Το Φεστιβάλ Επταπυργίου είναι ένας θεσμός που ήρθε στην πόλη για να μείνει και να γιγαντωθεί. Στόχος μου είναι καταρχήν να διατηρήσουμε το επίπεδο του, πράγμα που το καταφέρνουμε, να αποκτήσει την απόλυτη εμπιστοσύνη του κοινού, που επίσης από τα σχόλια και τα soldout φαίνεται ότι το έχουμε κερδίσει. Τέλος στόχος και όραμα ήταν από την αρχή το Φεστιβάλ Επταπυργίου να παράγει πολιτιστικό προϊόν εδώ στην Περιφέρεια μας, καταρχήν με το δυναμικό του τόπου μας και γιατί όχι να καταφέρνουμε κάθε χρονιά κάποια παραγωγή να τη στέλνουμε και στην Αθήνα. Και σαν καλλιτέχνη με ενδιαφέρει η Θεσσαλονίκη να πάψει απλά να φιλοξενεί θεάματα, αλλά πέρα από το να παράγει, να μπορεί κιόλας να εξάγει πολιτιστικό προϊόν.

*Εισιτήρια από More.com:
Προπώληση: 15€, Γενική είσοδος: 25€, Μειωμένο10€.
Φυσικά σημεία προπώλησης WIND, Public, Media Markt
Για πληροφορίες : www.kepo.gr τηλ. 2310602599.