Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ
Τον «Καλιγούλα», το έργο του βραβευμένου με Νόμπελ Αλμπέρ Καμύ, που παίχτηκε με επιτυχία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, θα έχει την ευκαιρία να δει και το θεατρόφιλο κοινό της πόλης μας στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 21, 22 και 23 Απριλίου 2017.
Μια παράσταση που σκηνοθετεί η Αλίκη Δανέζη Knutsen, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο, πολυμελή θίασο ηθοποιών, αλλά και τον Blaine Reininger των Tuxedomoon να παίζει πρωτότυπη μουσική ζωντανά επί σκηνής.
Σύμφωνα με τον Καμύ (1957): «Ο Καλιγούλας, είναι ένας σχετικά ευγενικός πρίγκιπας ως τη στιγμή που με το θάνατο της Δρουσίλα, αδελφής κι ερωμένης του, συνειδητοποιεί ότι “Οι άνθρωποι πεθαίνουν και δεν είναι ευτυχισμένοι”. Ως εκ τούτου, παθιασμένος με την αναζήτηση του Απόλυτου και δηλητηριασμένος από το αίσθημα της περιφρόνησης και τη τρόμου, προσπαθεί να ασκήσει, μέσα από δολοφονίες και τη συστηματική διαστρέβλωση όλων των αξιών, μια ελευθερία που όπως ανακαλύπτει στο τέλος είναι μάταιη(…). Ο Καλιγούλας ερημώνει τον κόσμο γύρω του και πιστός στη λογική του, προβαίνει στις απαιτούμενες ρυθμίσεις για να οπλίσει εκείνους που τελικά θα τον σκοτώσουν…».
«Το έργο του Καμύ θέτει ερωτήματα για το θέμα της εξουσίας, αλλά και για το αν η ζωή μας είναι αυτή που θέλουμε ή όχι», μάς ανέφερε ο Γιάννης Στάνκογλου σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε. Ο ίδιος πρόσθεσε πως πρόκειται για ένα σύγχρονο κείμενο που μοιάζει σαν να αναφέρεται στο σήμερα, και τόνισε πως είναι συχνό φαινόμενο η εξουσία να διαφθείρει τον άνθρωπο.
-Ποια είναι η δική σας επαφή με το έργο;
-Ήταν ένα κείμενο που το είχα διαβάσει την εποχή που σπούδαζα στη Δραματική Σχολή το 1997-98 και με είχε συγκλονίσει η γραφή του Καμύ. Έκτοτε σκεφτόμουν καταπιαστώ μαζί του και μου δόθηκε η ευκαιρία όταν κλήθηκε να το σκηνοθετήσει η σύζυγός μου Αλίκη Δανέζη Knutsen για λογαριασμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Είναι μια δουλειά που σημείωσε μεγάλη επιτυχία και τώρα έρχεται και στην πόλη σας.
-Υποδύεστε τον Καλιγούλα. Πώς κρίνετε αυτό τον άνθρωπο;
-Ο Καλιγούλας ήταν ένα ιστορικό πρόσωπο, υπήρξε αυτοκράτορας στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, όμως, σύμφωνα με τα όσα γράφει και ο Καμύ, ο θάνατος της αδερφής του και ερωμένης του Δρουσίλας ήταν αυτός που τον οδήγησε στα όρια της παράνοιας. Το έργο είναι υπαρξιακό, μιλά για αληθινά πράγματα και θέτει ερωτήματα για το θέμα της εξουσίας, αλλά και για το αν η ζωή μας είναι αυτή που θέλουμε ή όχι.
-Ο Καλιγούλας γιατί έχει μείνει στην ιστορία ως κάτι το αρνητικό;
-Γιατί διαφθείρει. Ο Καμύ δεν δίνει απάντηση στις γραφές που υποστήριζαν ότι ο Καλιγούλας προέβαινε σε βίαιες πράξεις. Θέλει να μην φθαρθεί από αυτό ο κεντρικός του ήρωας. Αντίθετα βλέπουμε πως το πρόβλημα επικεντρώνεται στο ότι οι υπόλοιποι δεν αντιλαμβάνονται αυτά που αντιπροσωπεύει ο Καλιγούλας και αυτό τον φθείρει, τον οδηγεί σε ακραίες συμπεριφορές.
-Γιατί η εξουσία διαφθείρει συνήθως όσους την αποκτούν;
-Ίσως γιατί και ο ίδιος ο άνθρωπος είναι φθαρμένος. Μπορεί να ξεκινάει με καλές προθέσεις, όμως τα γρανάζια του συστήματος τον παίρνουν μαζί του, τον αλλοιώνουν. Το ίδιο γίνεται και με τους πολιτικούς. Το σύστημα είναι σάπιο. Αυτό που λέει ο Άμλετ δεν είναι τυχαίο.
-Συνεργάζεστε επί σκηνής για ακόμη μια φορά με τη σύζυγό σας. Πώς είναι να δουλεύετε μαζί;
-Δουλεύουμε πολλά χρόνια μαζί. Αυτή είναι η 4η παραγωγή στην οποία συνεργαζόμαστε και πλέον έχουμε βρει τους κωδικούς μας, έχουμε εμπιστοσύνη ο ένας για τον άλλο.
-Ένα σημαντικό κομμάτι της παράστασης είναι και η μουσική. Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Blaine Reininger των Tuxedomoon;
-Είναι γείτονάς μας και του προτείναμε να πάρει μέρος στον «Καλιγούλα». Επί σκηνής ο ίδιος είναι σαν μια ορχήστρα από μόνος του. Έχει έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και 4 όργανα (μπάσο, κιθάρα, ηλεκτρικό βιολί και συνθεσάιζερ)και παίζει ζωντανά μουσική, εκτός από κάποια κομμάτια που λειτουργούν ως μουσικό χαλί και είναι προεγγεγραμμένα. Μάλιστα αρκετό από το υλικό του προέκυψε βλέποντας τις πρόβες μας. Έτσι η μουσική κουμπώνει με το θεατρικό κομμάτι της παράστασης.
-Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο; Τι έχει να πει στο σήμερα;
-Είναι ένα καθαρά σύγχρονο έργο. Μοιάζει σαν να είναι γραμμένο για το σήμερα. Πρόκειται για ένα επαναστατικό κείμενο. Και δεν είναι τυχαίο ότι η μετάφρασή του από την Φρανσουάζ Αρβανίτη (ΚΑΠΑ εκδοτική) πουλάει σαν τρελή εδώ στην Αθήνα, στο βιβλιοπωλείο Πολιτεία. Αυτά που γράφει ο Καμύ στον Καλιγούλα έχουν άμεση σχέση με το τώρα.
Είσοδος: Διακεκριμένη & Α’ Ζώνη 18€, Β’ Ζώνη 15€, Γ’ Ζώνη και μειωμένο 12€, 8€ (μειωμένης ορατότητας). Παραστάσεις: Παρασκευή 21 Απριλίου, Σάββατο 22 Απριλίου, Κυριακή 23 Απριλίου, στις 21.00.
Προπώληση:
- εκδοτήρια Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, (25ης Μαρτίου & Παραλία Δευτέρα - Σάββατο: 10:00 π.μ. - 6:00 μ.μ., Τηλ εκδοτηρίων: 2310 895938-9)
-Εκδοτήρια στην πλατεία Αριστοτέλους (Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο: 10:00 π.μ. - 3:30 μ.μ., Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10:00 π.μ. - 2:00μ.μ. και 5:30 - 8:00 μ.μ.)
-Ηλεκτρονικά, στο http://www.ticketservices.gr/el/events/?eventid=2537 και στο www.tch.gr.