Τι θα γίνει όταν ένας διεφθαρμένος πολιτικός αποφασίσει να εγκαταλείψει τα εγκόσμια; Πόσο λυτρωτική είναι η πρόταση που θα του κάνει μια πλασιέ; Πόσο ειλικρινείς είναι οι άνθρωποι απέναντί του και πόσο χρησιμοποιούν και οι ίδιοι ανάλογα τεχνάσματα με εκείνα που ο υπουργός χρησιμοποιούσε στην πολιτική; Περισσότερα θα μάθετε αν δείτε τη «FUGA», την πιο... διεφθαρμένη κωμωδία του πολυβραβευμένου Jordi Galceran (γνωστός από την “Μέθοδο Gronholm” & το “Δάνειο”) που μετά την επιτυχημένη πορεία για 2 συνεχόμενες χρονιές στο θέατρο OLVIO της Αθήνας παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη για 3 μοναδικές παραστάσεις στο θέατρο Αθήναιον(Βασιλίσσης Όλγας 35, Τηλέφωνο 2310 832 060). Η τρίτη και τελευταία παράσταση είναι απόψε στις 20.00 και ο σκηνοθέτης της Νικορέστης Χανιωτάκης βρήκε χρόνο και απάντησε στις ερωτήσεις μας. Μας είπε πως η «σκηνοθεσία της παράστασης βασίστηκε στο “φαίνεσθαι” και το “είναι”, ένα δίπτυχο το οποίο παρατηρούμε και στην αρχαία ελληνική τραγωδία» και πως αποφάσισε να αλλάξει τον ρόλο του πεθερού στο έργο του Galceran σε πεθερά για να εντείνει «το στοιχείο της μεταμφίεσης το οποίο εμφανίζεται σε πολλά σημεία του έργου». Τέλος προσθέτει πως στις χώρες της Μεσογείου «έχουμε συνηθίσει οι πολιτικοί μας και οι δημόσιες υπηρεσίες να είναι διεφθαρμένοι», «οι οδηγοί να μην σταματάνε στην διάβαση, έχουμε συνηθίσει να καπνίζουμε σε κλειστούς χώρους με υποκατάστατα τασάκια», και πως «αν πάψουμε να τα θεωρούμε όλα αυτά δεδομένα, τότε ίσως κάτι αλλάξει στην πατρίδα μας».
-Fuga σημαίνει φυγή. Από τι φεύγει ο κεντρικός ήρωας;
-Ο Ισίδρο Γκαλιάνια χάνει την θέση του Υπουργού, χάνει την σύζυγό του από τον δημοσιογράφο που τον “κατέστρεψε” και μένει μόνος σε μία βίλα που του θυμίζει την μοναξιά του. Θέλει να φύγει, να αποδράσει, να ξεφύγει από όλα αυτά που μέχρι χθες θεωρούσε “ευτυχία”. Την στιγμή λοιπόν που ετοιμάζεται να εγκαταλείψει τα εγκόσμια, του χτυπάει την πόρτα μία πλασιέ, προτείνοντάς του έναν διαφορετικό τρόπο διαφυγής. Να ακολουθήσουν μαζί έναν δρόμο πιο απλό, πιο ουσιαστικό, χωρίς φλας και αξιώματα. Το αν θα τα καταφέρουν, το αν είναι και η δική της πρόταση ειλικρινής θα το διαπιστώσει κανείς βλέποντας την παράσταση...
-Εσείς από τι θα φεύγατε και κάτω υπό ποιες συνθήκες;
-Σε πρακτικό επίπεδο θα ήθελα να φύγω μακριά από το κέντρο της Αθήνας. Μου αρέσει η ησυχία, η καθαριότητα, τα πιο υγιή περιβάλλοντα που βρίσκονται κοντά στην φύση. Δυστυχώς, το επάγγελμά μου δεν μου δίνει αυτήν τη δυνατότητα προς το παρόν. Σε θεωρητικό επίπεδο, θα ήθελα να γλιτώσω από τους συμβιβασμούς. Ένας ενεργός πολίτης, ένας καλλιτέχνης οφείλει να αμφισβητεί, να αναθεωρεί και να μην υποχωρεί στις ιδέες και στα πιστεύω του, εκτός κι αν συνδιαμορφώσει νέες αντιλήψεις μέσα από ομαδικές διεργασίες.
-Πού εστιάσατε τη ματιά σας στη σκηνοθεσία και ποιος ο ρόλος έκπληξη; Μπορείτε να μας δώσετε ένα στοιχείο για αυτόν;
-Η σκηνοθεσία της παράστασης βασίστηκε στο “φαίνεσθαι” και το “είναι”. Ένα δίπτυχο το οποίο παρατηρούμε και στην αρχαία ελληνική τραγωδία. Προσπάθησα, δηλαδή, να δημιουργήσω συνθήκες παρεξηγήσεων χωρίς να γίνονται φαρσικές. Στόχος ήταν να αναδειχθεί το σουρεαλιστικό χιούμορ του κειμένου, οι εξαιρετικά ιδιαίτεροι χαρακτήρες του και ο γρήγορος ρυθμός του. Επίσης, δώσαμε έμφαση στην κινησιολογία των ηρώων, ώστε να μπορούν πιο εύκολα να εντυπωθούν στην μνήμη των θεατών.
Ο ρόλος έκπληξη είναι αυτός της παράλυτης μουγγής πεθεράς που εγκαθίσταται στο σπίτι του Υπουργού στο δεύτερο μέρος. Στο πρωτότυπο κείμενο ήταν πεθερός, αλλά με την σύμφωνη γνώμη του συγγραφέα, ο οποίος μάλιστα ενθουσιάστηκε με την ιδέα, αλλάξαμε το φύλο στον ρόλο, διατηρώντας άντρα ηθοποιό. Αυτό έγινε για να εντείνουμε το στοιχείο της μεταμφίεσης το οποίο εμφανίζεται σε πολλά σημεία του έργου.
-Αν και γραμμένο από έναν Καταλανό συγγραφέα το έργο παρουσιάζει μια ιστορία που θα μπορούσε κάλλιστα να είχε συμβεί και στη χώρα μας. Γιατί η διαφθορά δεν μας προκαλεί πλέον έκπληξη;
-Οι μεσογειακές χώρες έχουν κάτι που τις συνδέει μεταξύ τους. Διακρίνεται σε όλες ένα ιδιαίτερο επικίνδυνο φαινόμενο που λέγεται “συνήθεια”. Έχουμε συνηθίσει οι οδηγοί να μην σταματάνε στην διάβαση, έχουμε συνηθίσει να καπνίζουμε σε κλειστούς χώρους με υποκατάστατα τασάκια, έχουμε συνηθίσει οι πολιτικοί μας και οι δημόσιες υπηρεσίες να είναι διεφθαρμένοι, έχουμε συνηθίσει να έχουμε αδέσποτα ζώα στους δρόμους κτλ. κτλ. Κι όποιος πάει κόντρα σε όλες αυτές τις συνήθειες θεωρείται γραφικός. Αν πάψουμε να τα θεωρούμε όλα αυτά δεδομένα, τότε ίσως κάτι αλλάξει στην πατρίδα μας.
- Ο Jordi Galceran στη «Μέθοδο Gronholm” ξεγύμνωνε μεταφορικά τον ήρωά του και από τον δυναμικό καριερίστα στο τέλος μας έφερνε αντιμέτωπους με ένα πλάσμα γεμάτο ανασφάλειες και τραύματα που προσπαθούσε να τα καλύψει μέσα από την επιθετικότητα. Τι γίνεται εδώ; Πόσο ξεδιπλώνεται ο πραγματικός χαρακτήρας του κεντρικού ήρωα;
-Ο Galceran θεωρείται μετρ των ανατροπών. Αυτό που βλέπεις είναι συνήθως διαφορετικό από αυτό που νομίζεις ότι βλέπεις. Όπως και στην “Μέθοδο”, έτσι και στην “FUGA” οι ήρωες δεν παρουσιάζουν από την αρχή τον πραγματικό τους χαρακτήρα. Με μία διαφορά: εδώ ο κεντρικός ρόλος έχει αρνητικά στοιχεία από την αρχή, οπότε οι αλλαγές δεν είναι μεγάλες όσο προχωράει η δράση. Αντίθετα, οι υπόλοιποι τέσσερις ήρωες παρουσιάζουν ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο από αυτό που θα τους δούμε στο τέλος. Ίσως ο συγγραφέας ήθελε με αυτόν τον τρόπο να “εκδικηθεί” τον πολιτικό, ο οποίος έχει μάθει στην καριέρα του να εξαπατά τον κόσμο. Ήρθε η ώρα να “την πατήσει” από τον λαό με το ίδιο του το τέχνασμα.
-Τι θα ακολουθήσει για τη Fuga και ποια τα δικά σας επόμενα σχέδια;
-Η FUGA κλείνει τον χειμερινό της κύκλο στην Θεσσαλονίκη. Ίσως κάποια στιγμή κάνουμε μία καλοκαιρινή περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Μακάρι! Προσωπικά, μόλις πριν μία εβδομάδα έκανε πρεμιέρα η τελευταία μου σκηνοθεσία στο Θέατρο Olvio στην Αθήνα, η “ΟΛΕΑΝΝΑ” του Ντέιβιντ Μάμετ με την Κατερίνα Παπουτσάκη και τον Δημήτρη Πετρόπουλο που θα παίζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή μέχρι και το Πάσχα. Από εκεί και πέρα, του χρόνου θα ανεβάσω σε δική μου μετάφραση την “Λυσσασμένη Γάτα” του Τενεσί Γουίλιαμς.
Είσοδος στο ταμείο: 15 € κανονικό, 12 € μειωμένο (για φοιτητές, ανέργους, ΑΜΕΑ).
Στην προπώληση: 13 €. Μπορείτε να προμηθευτείτε τα εισιτήριά σας ηλεκτρονικά στο Viva.gr και στο ταμείο του Θεάτρου Αθήναιον (ημέρες και ώρες παραστάσεων).
Λεωνίδας Κακούρης, Φαίη Ξυλά, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Νικορέστης Χανιωτάκης, Μπέτυ Αποστόλου.