Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

10 δήμοι ενώνουν δυνάμεις για θαλάσσια αστική συγκοινωνία στο Θερμαϊκό

Η εμπειρία από πόλεις όπως η Σμύρνη και η Βενετία...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Τις δυνάμεις τους ενώνουν δέκα δήμοι της Κεντρικής Μακεδονίας για την εκπλήρωση ενός "διαχρονικού αιτήματος χρόνια προσκολλημένου", όπως τονίζουν, της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό.

Ειδικότερα, ο δήμος Θερμαϊκού, έχοντας στο πλευρό του την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ – ΚΜ) και την υποστήριξη άλλων εννέα δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας (Πύδνας-Κολινδρού, Κατερίνης, Αλεξάνδρειας, Δέλτα, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας-Χορτιάτη, Θέρμης) προβάλλει την αναγκαιότητα εκπλήρωσης του συγκεκριμένου αιτήματος, που επισημαίνει ότι θα επιφέρει θεαματικό εκσυγχρονισμό στον τομέα της μετακίνησης των πολιτών.

"Θέλουμε να αναδείξουμε τη μεγάλη αναγκαιότητα της μελέτης, του σχεδιασμού και της υλοποίησης της δημιουργίας θαλάσσιας συγκοινωνίας στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, γιατί τέτοια σήμερα δεν υπάρχει και αυτή που υπάρχει είναι πιλοτική και δεν λειτουργεί όλο το χρόνο", δήλωσε ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ και δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης κ. Λάζαρος Κυρίζογλου σήμερα, στη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ.

Είπε χαρακτηριστικά ότι "είναι τελείως απαράδεκτο" να μην έχει μια πόλη με τον πληθυσμό της Θεσσαλονίκης θαλάσσια αστική συγκοινωνία και πρόσθεσε ότι έχουμε μείνει πίσω σε σχέση με άλλες πόλεις του εξωτερικού.

"Είναι κρίμα να μην έχει γίνει πραγματικότητα η θαλάσσια αστική συγκοινωνία όταν εδώ και πολλές δεκαετίες έχουν γίνει μελέτες και έχουν κατατεθεί σχέδια", είπε από την πλευρά του ο δήμαρχος Θερμαϊκού κ. Γιάννης Μαυρομάτης. Μίλησε για κάτι που θα μπορούσε να αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα όλης της περιοχής, από το οποίο θα μπορέσουν να επωφεληθούν όλοι οι δήμοι και κυρίως οι δημότες, με καλύτερη ποιότητα ζωής, γρηγορότερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις. "Είμαστε πάνω σε έναν οδικό άξονα που έχει κατασκευαστεί πριν 70 χρόνια. Κάθε χρόνο θρηνούμε περίπου 4 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες", είπε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος.

Πρόταση για ΣΔΙΤ

Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι δήμοι είναι έτοιμοι να αναλάβουν το κόστος για την θαλάσσια αστικής συγκοινωνίας, να δημιουργηθεί ΣΔΙΤ με ιδιώτη που θέλει να επενδύσει. Είπε συγκεκριμένα ότι υπάρχουν ιδιώτες που θέλουν να ασχοληθούν με την θαλάσσια αστικής συγκοινωνία. Υπάρχουν 3 ώριμες μελέτες, όπως είπε. "Εμείς προτείνουμε να προστεθεί και το σύμπλεγμα των 10 δήμων του παραλιακού μετώπου ώστε να γίνει ένα ΣΔΙΤ και να μπορέσει το εγχείρημα να γίνει πραγματικότητα. Θέλουμε να ταράξουμε τα νερά. Υπάρχουν 10 εκατ. στην Εγνατία Οδό για την θαλάσσια αστική συγκοινωνία εδώ και 6-7 χρόνια. Δεν προχωράει το ζήτημα αυτό. Eίναι ευθύνη όλων. Εξάλλου δεν έχουν καθοριστεί ακόμη οι χερσαίες ζώνες των περισσότερων δήμων, εκτός του δήμου Θερμαϊκού. Άρα το θέμα είναι κολλημένο χρόνια τώρα και πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα", είπε μεταξύ άλλων.

"Όταν εξαγγέλλει ο πρωθυπουργός ότι η Θεσσαλονίκη θα γίνει η πρωτεύουσα των Βαλκανίων, δεν μπορεί να μένει αναξιοποίητο ένα θαλάσσιο μέτωπο και να επιβαρυνόμαστε και να ερχόμαστε από τον δήμο Θερμαϊκού με μία και δυο ώρες την ημέρα", σημείωσε ακόμη.

"Δεν μπορεί η περιοχή να περιμένει και άλλη δεκαετία", ήταν το μήνυμα που έστειλε ο κ. Μαυρομάτης.

Εξάλλου, ο τεχνικός σύμβουλος της ΠΕΔ-ΚΜ και του δήμου Θερμαϊκού, κ. Μιχάλης Τριανταφυλλίδης είπε ότι 180.000 κόσμου το μήνα μεταφέρεται από τη Δυτική Θεσσαλονίκη στην Εγνατία. "Δηλαδή μέσα στην καρδιά της πόλης, και μπλοκάρουν τα πάντα. Γιατί να μην έρχονται αυτοί με πλοία κατευθείαν στο λιμάνι;" διερωτήθηκε.

Είπε ακόμη ότι η πόλη έχει μόνο οριζόντιες συγκοινωνίες, "είναι εχθρική προς τη θάλασσα. Δεν είναι καιρός να αποκτήσουμε κάθετες συγκοινωνίες και να επικοινωνούμε μέσω της θάλασσας;". Αναφορά έκανε και στο θέμα της μετακίνησης 20.000 νέων που φοιτούν στα ΤΕΙ. "Έχετε σκεφτεί τι σημαίνει να πηγαίνουν κάθε μέρα με το λεωφορείο 1,5 ώρα; Αυτά τα παιδιά θα μπορούσαν να πηγαινοέρχονται με τα πλοία και να αναπτυχθεί η περιοχή".

"Η Βενετία έχει 360.000 πληθυσμό και 160 πλοία θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Εμείς χρειαζόμαστε να δρομολογηθούν κοντά στα 60 καραβάκια, αυτά όμως είναι θέματα που θα προκύψουν από τη μελέτη", τόνισε ο κ. Τριανταφυλλίδης. Υπενθύμισε δε ότι πρόκειται για μια υπόθεση που ξεκίνησε το 1984. "Είμαστε 2018 και ακόμη τίποτα". Είπε ακόμη ότι υπάρχουν σχέδια για τις στάσεις τα οποία δεν έχουν αξιοποιηθεί και πλήρωσαν την Εγνατία για να μελετήσει ξανά από την αρχή τις στάσεις.

Το παράδειγμα της Σμύρνης και της Βενετίας

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, είχαν προσκληθεί και επιστήμονες με εξειδίκευση στο θέμα από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από την Σμύρνη, τη Βενετία, το Άμστερνταμ και το Αμβούργο προκειμένου να καταθέσουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους. Τελικά κατάφεραν να παραστούν η κ. Zuhal Ulusoy, καθηγήτρια της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης, η οποία ήταν σύμβουλος της σχεδιαστικής ομάδας που έκανε τις διευθετήσεις στο θαλάσσιο μέτωπο της Σμύρνης και ο κ. Gianluca Cuzzolin, Διευθυντής Προγραμματισμού της Δημοτικής Επιχείρησης Θαλασσίων Αστικών Συγκοινωνιών του δήμου Βενετίας.

Όπως είπε η κ. Ulusoy το όλο πρότζεκτ στον κόλπο της Σμύρνης που έχει μήκος 40 χιλιομέτρων και προσομοιάζει με αυτόν της Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε το 2009 και σε κάποια σημεία συνεχίζονται ακόμη και σήμερα οι εργασίες. Σε αυτό συμμετέχουν 4 δήμοι του μητροπολιτικού δήμου της Σμύρνης. Στον κόλπο της Σμύρνης λειτουργούν καθημερινά  120 καραβάκια, μεταφέροντας ετησίως 5 εκατ. επιβάτες.

Ο κ. Cuzzolin είπε ότι μέσω των καναλιών 160 σκάφη, μικρά και μεγάλα, που είναι ενταγμένα  στο δίκτυο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, μεταφέρουν κάθε χρόνο 18 εκατ. επιβάτες.

Δείτε δηλώσεις από τον δήμαρχο Θερμαϊκού και τον τεχνικό σύμβουλο της ΠΕΔ-ΚΜ και του δήμου Θερμαϊκού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βρετανικό Μουσείο: Νέος διευθυντής μετά το σκάνδαλο κλοπής αρχαιοτήτων - Ποιος είναι
Ο Κάλιναν εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο και τον πρωθυπουργό Ρίσι Σούνακ και αναμένεται να αναλάβει καθήκοντα το καλοκαίρι
Βρετανικό Μουσείο: Νέος διευθυντής μετά το σκάνδαλο κλοπής αρχαιοτήτων - Ποιος είναι
Ρωσία: Δύο χρόνια φυλακή σε δημοσιογράφο επειδή επέκρινε τον πόλεμο στην Ουκρανία
«Δεν σκότωσα, δεν λεηλάτησα, δεν έκλεψα, δεν βίασα και, κυρίως, δεν ξεκίνησα κατακτητικό πόλεμο εναντίον μιας γειτονικής χώρας»
Ρωσία: Δύο χρόνια φυλακή σε δημοσιογράφο επειδή επέκρινε τον πόλεμο στην Ουκρανία