Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Έργα του Gerald Pryor εμπνευσμένα από Κούρους

Στην έκθεσή του «GREEK BODY OVERLAYS» που εγκαινιάζεται απόψε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ

Δώδεκα έργα εμπνευσμένα από την αρχαία Ελλάδα, και από τα αγάλματα των Κούρων που φιλοτεχνήθηκαν με την χρήση ζωγραφικής και φωτογραφίας εκτίθενται από τις 17 Ιουλίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (εγκαίνια απόψε Τρίτη 17 Ιουλίου 2018, ώρα 20:30) στην περιοδική έκθεση του Gerald Pryor με τίτλο «GREEK BODY OVERLAYS» σε επιμέλεια της δρ. Θάλειας Βραχοπούλου, καθηγήτριας της Φιλοσοφίας της Τέχνης.

g.pryor, single greek overlay 4, 2018

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης και καθηγητής φωτογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης NYU Steinhardt τόνισε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» πώς την πρώτη φορά που είδε Κούρους ήταν στη Νέα Υόρκη όταν εκείνος ήταν ακόμη παιδί. «Όταν ήμουν μικρό αγόρι, περπατούσα στο Metropolitan Museum και είδα την σπουδαία πρώιμη τέχνη της Ελλάδας. Οι Κούροι που έστεκαν φαίνονταν αγέρωχοι και καθόλου αυταρχικοί. Ως νέος καλλιτέχνης και καθώς σπούδαζα Δυτικές Τέχνες στο πανεπιστήμιο συνάντησα εκ νέου τους Κούρους, αυτή τη φορά ως βάση στο να αντιληφθώ πως το σώμα διαπραγματεύεται την εμπειρία. Χρησιμοποιώ το σώμα στη δουλειά μου ως βάση για να φτιάξω τέχνη κυριολεκτικά. Παίρνω μπογιά και την βάζω στο σώμα μου, κάνω αποτυπώματα του κορμιού σε φύλλα αλουμινίου και μετά φωτογραφίζω τον πίνακα που έχει προκύψει σε σχεδόν απόλυτο σκοτάδι με φλας. Με αυτό το αποτέλεσμα βάζω το σώμα μου στα αγάλματα των Κούρων για να κάνω μια συσχέτιση με την Ελληνική τέχνη και τον Ελληνικό πολιτισμό μέσα από το photoshop», μάς είπε ο κ. Pryor αναφερόμενος στην πηγή έμπνευσής του και στον τρόπο που δούλεψε τα έργα της νέας του έκθεσης.

Με αυτό τον τρόπο δουλειάς «ο Pryor επιτρέπει στην τυχαία φωτεινότητα του φλας να είναι αυτή που θα καθορίσει το τελικό εικαστικό αποτέλεσμα. Επιχειρεί να διερευνήσει τη δυναμική ενός ζωγραφικού έργου στο σκοτάδι μέσω της φωτογραφικής του αναπαράστασης. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, αναζητά ανάμεσα σε φωτογραφίες που έβγαλε στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2016, να βρει αυτήν που θα αποτελέσει τη βάση για το έργο του σε σχέση με την αρχαία τέχνη».

g.pryor, greek overlay 8, 2018

Σύμφωνα με τον Pryor, «η σπουδαιότητα του ανθρώπινου σώματος είναι ο κύριος άξονας στην αρχαία ελληνική τέχνη, όπως φαίνεται και από τα αγάλματα των Κούρων αλλά και μεταγενέστερα γλυπτά». Παράλληλα, ο καλλιτέχνης αξιοποιεί συνήθη διακοσμητικά μοτίβα των αρχαίων ελληνικών ψηφιδωτών, που του επιτρέπουν την ανάδειξη μιας αισθητικής έμπλεης νοημάτων και χαράς. Με την ψηφιακή επεξεργασία αυτών των φωτογραφικών απεικονίσεων, με τις χρωματικές επικαλύψεις, τη δημιουργία διπτύχων και την αδιαφάνεια, επιχειρείται μια διαρκής σωματική διάδραση του καλλιτέχνη με την αρχαία Ελλάδα. Οι τελικές φωτογραφίες εκτυπώνονται σε μεγάλα φύλλα χαρτιού, σε εκτυπωτή ψεκασμού μελάνης.

Με αυτήν τη “σωματοποιημένη” φωτογραφική αλληλουχία, μέσα από το φλας της φωτογραφικής κάμερας, ο Αμερικανός καλλιτέχνης επιδιώκει να συνομιλήσει με την αρχαιοελληνική κληρονομιά. «Τι σημαίνει για εσάς η αρχαία Ελλάδα και πώς έχει συνεισφέρει στον κόσμο της τέχνης;», τον ρωτήσαμε. «Η αρχαία Ελλάδα έδωσε στον δυτικό τρόπο σκέψης την φιλοσοφία. Χρησιμοποιώ αρκετά κείμενα του Πλάτωνα για την κατασκευή των εικόνων στην τέχνη ως οδηγό στο να διαπραγματευτώ την τέχνη και τη ζωή. Η περιγραφή της “Σπηλιάς του Πλάτωνα” για την σκιά, το αντικείμενο και το θείο είναι πολύ σημαντική στην παραγωγή της τέχνης μου», μάς είπε.

g.pryor, greek overlay 9, 2018

«Τα ελληνικά αγάλματα αποθέωσαν το σώμα. Σήμερα το σώμα αποθεώνεται από την δυτική τέχνη και κοινωνία. Αλήθεια, υπάρχει χώρος για τα ελαττώματα στην ζωή μας και στην τέχνη;», τον ρωτήσαμε, και μας σχολίασε: «Το σώμα εξυμνείται ως άδεια εικόνα μέσω της διαφήμισης και της δημοφιλούς κουλτούρας χωρίς να γίνεται αντιληπτό πώς (το σώμα) πραγματικά βιώνει τον κόσμο. Η Ελληνική τέχνη έχει υπερασπιστεί το ιδανικό. Αλλά όλη η ζωή δεν ταιριάζει πάντα σε αυτή την εικόνα. Ωστόσο η ελληνική ομορφιά μπορεί να ιδωθεί ως ελπίδα, παρά ως επικαιρότητα. Κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει την τέχνη για να αισθανθεί και να αλληλεπιδράσει με την εξωτερική ζωή. Το σώμα γίνεται μάρτυρας, γνώστης και κατηγοριοποιεί τα άγνωστα ως σκοπό του. Αυτό είναι επίσης μια λειτουργία της τέχνης».

Διάρκεια έκθεσης: 17 Ιουλίου 2018 - 30 Σεπτεμβρίου 2018. Χώρος: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, αίθουσα Ιουλία Βοκοτοπούλου.

Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 08:00 - 20:00. Είσοδος ελεύθερη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ