Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα και του Πολιτισμού στα Βαλκάνια

Ο Γιάννης Αμανατίδης, πρώην Υφυπουργός Εξωτερικών, αρθρογραφεί στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»

Άρθρο του Γιάννη Αμανατίδη*

Πολύφερνη η νύφη του Θερμαϊκού διαθέτει πλούσια πολιτιστική κληρονομιά που ξεκινά από την αρχαιότητα και δεν σταματά στο σήμερα, αφού βρίσκεται διαρκώς στην πρωτοπορία της Τέχνης και των Γραμμάτων. Κι αν ορισμένοι, κατά καιρούς, προσπάθησαν να σφετεριστούν την Ιστορία και τον Πολιτισμό της Θεσσαλονίκης, η αλήθεια σαν τον Βαρδάρη, σάρωσε και σκόρπισε την έωλη επιχειρηματολογία τους.

Στη συμφωνία των Πρεσπών, καθαρά και ξάστερα, οι Σκοπιανοί αποδέχονται ότι δεν έχουν καμία σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο και την αρχαία ελληνική ιστορία και είναι υποχρεωμένοι να καταργήσουν σύμβολα, αγάλματα και άρθρα του Συντάγματός τους, που επιχειρούν να σφετεριστούν την κληρονομιά μας.

Όμως, δεν είναι μόνο το χθες που διακυβεύεται, ενίοτε είναι το σήμερα που απαιτεί και το αύριο που δεν μπορεί να περιμένει.

Σε αυτή την κατεύθυνση ο νέος οργανισμός που δημιουργεί το υπουργείο Πολιτισμού έρχεται να ενώσει τρία Μουσεία της Θεσσαλονίκης σε ένα, στον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MοMus).

Πρόκειται για ένα όραμα που γίνεται επιτέλους πραγματικότητα, καθώς χρειάστηκαν πολλά χρόνια και πολλοί υπουργοί, για να έρθει στη Βουλή προς ψήφιση, ολοκληρωμένο το σχετικό νομοσχέδιο, προκειμένου η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα ευρωπαϊκών προδιαγραφών μουσείο σύγχρονης τέχνης, που θα έχει μία μεγάλη και σημαντική συλλογή με περισσότερα από 5.000 έργα και 10.000 αρχεία.

Οι τρεις διευθύνσεις του MοMus, που θα αποκαλούνται μουσεία και θα έχουν καλλιτεχνικούς διευθυντές είναι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που θα διαχειρίζεται τη συλλογή Κωστάκη και όλες τις συλλογές τέχνης έως το 1950, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που θα διαχειρίζεται τις συλλογές από το ’50 έως τις μέρες μας και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης για τις συλλογές φωτογραφίας.

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης γίνεται Πειραματικό Κέντρο Τεχνών ως αυτοτελές τμήμα του νέου οργανισμού, ενώ το μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα θα λειτουργήσει ως τμήμα της διεύθυνσης Σύγχρονης Τέχνης. Στο νομοσχέδιο υπάρχει μέριμνα για το προσωπικό των μουσείων και ειδικά του ΜΜΣΤ για τη συνέχιση της εργασίας τους μέχρι την προκήρυξη νέων θέσεων.

Βασικός στόχος του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, που παραμένει, μεταξύ άλλων, διοργανωτής της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, είναι η διοργάνωση εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η δυναμική ανάπτυξη, μελέτη και προβολή των Εικαστικών Τεχνών, της Φωτογραφίας, του Βιομηχανικού και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού, της Αισθητικής Καλλιέργειας, της Ιστορικής Μελέτης και Επιστημονικής Έρευνας καθώς και της Ενίσχυσης Πειραματικών και Εναλλακτικών Προτάσεων για τις Τέχνες.

Κοντολογίς, ο νέος Οργανισμός που ιδρύεται διευκολύνει την εξωστρεφή δράση που οφείλει να έχει η Θεσσαλονίκη, ως πρωτεύουσα των Βαλκανίων και στο πολιτιστικό πεδίο.

Υπάρχει ακόμη η πρόταση μου για το Παλατάκι, όπως διατύπωσα και στη Βουλή, στο οποίο θα μπορούσε να δημιουργηθεί Μουσείο Διασποράς στα πρότυπα ανάλογων Μουσείων του εξωτερικού σε συνδυασμό μάλιστα με το Συμβούλιο του Απόδημου Ελληνισμού που θα έχει ως έδρα του τη Θεσσαλονίκη.

Αυτό το Μουσείο θα μπορούσε επίσης να λειτουργήσει κάτω από την ομπρέλα του νέου Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Momus διευρύνοντας τα επίπεδα εξάπλωσης του πολιτιστικού ρεύματος που θέλουμε να διατρέχει την πόλη μας ώστε να βρίσκεται διαρκώς ένα βήμα μπροστά, στην πρωτοπορία των Τεχνών και των Γραμμάτων.

*Ο Γιάννης Αμανατίδης, πρώην Υφυπουργός Εξωτερικών, είναι βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ