Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Οι ευεργετικές ιδιότητες του Οπίου

1024x768

Του Γρηγόρη Μυστιλιάδη

Όταν το 1843 ο Καρλ Μαρξ έγραφε πως «η Θρησκεία είναι το Όπιο του Λαού», δε θα μπορούσε προφανώς να ξέρει ότι από το έργο όλης του της ζωής, αυτή επρόκειτο να γίνει η φράση που θα έμενε περισσότερο στις μνήμες, η πρώτη που θα ερχόταν στο μυαλό των ανθρώπων στο άκουσμα του ονόματός του. Ο θείος Καρλ, ωστόσο, έπαιζε εδώ που τα λέμε και μπάλα εκ του ασφαλούς. Όχι μόνο γιατί η Ιστορία του κόσμου τον δικαίωνε πανηγυρικά μέχρι τότε (και τα όσα ακολούθησαν μόνο να ενισχύσουν μπορούν αυτή του τη φράση), αλλά και γιατί επί της ουσίας δεν ήταν δική του. Τουλάχιστον όχι ακριβώς, μιας και ο πρώτος που έγραψε «το Όπιο που ταΐζετε το λαό» αναφερόμενος στη Θρησκεία ήταν ο γνωστός και μη εξαιρετέος Μαρκήσιος Ντε Σαντ, στο έργο του Ιστορία της Ιουλιέτας, πίσω στο 1797. Ο Μαρξ ωστόσο το πήγε ένα βήμα παραπάνω, διαλύοντας κάθε πιθανή παρερμηνεία, γράφοντας πιο συγκεκριμένα «Η Θρησκεία είναι ο στεναγμός του καταπιεσμένου πλάσματος, η καρδιά ενός άκαρδου κόσμου, η ψυχή άψυχων συνθηκών. Το Όπιο του Λαού».

Και είπαμε, τον δικαιώνει η Ιστορία. Κανένας άλλος σκοπός στην Ιστορία της ανθρωπότητας δεν έχει πληρώσει μεγαλύτερο φόρο αίματος στο χώμα από τη Θρησκεία. Οι βαρβαρότητες στο όνομα του εκάστοτε Θεού δε συνάντησαν όμοιες για κανένα πολιτικό ή οικονομικό λόγο. Και το πρόβλημα που οδηγεί στον αλληλοσπαραγμό και την αέναη σύγκρουση των θρησκειών, είναι η απροθυμία κατανόησης και το έλλειμμα γνώσης. Οι ιερείς κάθε πολιτισμού αναγνωρίζουν μόνο την ύπαρξη και την αλήθεια της δικής τους θεότητας, αρνούμενοι να προσεγγίσουν, με κριτική έστω ματιά, αν όχι το Θεό, τις πεποιθήσεις έστω των υπολοίπων πολιτισμών. Αυτό διδάσκουν, και το αίμα κυλάει άφθονο, και το μίσος θεριεύει.

Όμως ο Μαρξ δεν ήταν ο μόνος που μίλησε για τη Θρησκεία. Και όσο κι αν τα περιπαικτικά αποφθέγματα είναι απείρως περισσότερα από εκείνα που αναζητούν κάτι το θετικό, υπάρχουν και κάποιοι που προσπάθησαν να δώσουν ένα μήνυμα. Ότι ακόμα και από αυτή τη διαδικασία την απόλυτη, την αυταρχική, την εν πολλοίς επικίνδυνη, πάντα μπορεί να βγει καλό, αρκεί τα μάτια να είναι καθαρά και οι ψυχές γεμάτες. «Ο Άνθρωπος από το Λίβανο», ο μεγαλύτερος ίσως ποιητής του Αραβικού κόσμου, Χαλίλ Γκιμπράν, φρόντισε να κλείσει αυτό το μήνυμα σε δυο μόλις γραμμές : «Σ΄ αγαπώ όταν προσκυνάς στο Τζαμί σου, όταν γονατίζεις στο Ναό σου, όταν προσεύχεσαι στην Εκκλησία σου. Γιατί εσύ κι εγώ είμαστε γιοι της μίας Θρησκείας, και αυτή είναι το Πνεύμα των Ανθρώπων».

Την εβδομάδα που πέρασε 11 ηγέτες του Ισλαμισμού από 9 διαφορετικές χώρες του κόσμου, Ιμάμηδες, Σεΐχηδες και πνευματικοί, ταξίδεψαν σε Γερμανία και Πολωνία για να δουν για πρώτη φορά με τα μάτια τους τα μέρη όπου έλαβε χώρα το Ολοκαύτωμα. Επισκέφθηκαν μουσεία, το εβραϊκό γκέτο και τη Συναγωγή της Βαρσοβίας και τέλος τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Άουσβιτς και τους Νταχάου. «Ο σκοπός ήταν να δώσουμε την ευκαιρία σε Μουσουλμάνους ηγέτες να γνωρίσουν από κοντά την πραγματικότητα του τι συνέβη εδώ και να μπορέσουν να την κάνουν γνωστή στους δικούς τους ανθρώπους», δήλωσε ο Ραβίνος Τζακ Μπεμποράντ, Διευθυντής του Center of Interreligious Understanding που εδρεύει στις ΗΠΑ και οργάνωσε την αποστολή.

Μπροστά στα χαλάσματα του Άουσβιτς, όπου 1,1 εκατομμύριο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους με φρικτό τρόπο, ο έχων καταγωγή από το Σουδάν Πρόεδρος της Ισλαμικής Κοινότητας της Β. Αμερικής, Μοχάμεντ Μαγκίντ, στέκεται σιωπηλός. «Μπορεί να έχεις διαβάσει τα πάντα για το Ολοκαύτωμα, αλλά δεν ξέρεις πραγματικά τίποτα μέχρι να σταθείς εδώ», δηλώνει στο BBC μόλις ξεπερνάει το πρώτο μούδιασμα. «Το κτίριο, τα ίδια τα τούβλα. Αν μπορούσαν να μας μιλήσουν, θα μας έλεγαν για τις κραυγές και τα κλάματα που άκουσαν». Ο Μαγκίντ πάντως δεν επισκέπτεται για πρώτη φορά το Άουσβιτς. Το είχε ξανακάνει το 2010, και η εμπειρία ήταν τόσο ισχυρή που αποφάσισε, όταν επέστρεψε στη Βιρτζίνια, να οργανώσει στο Τζαμί του ένα Seder, ένα τελετουργικό εβραϊκό γεύμα και να καλέσει τους πιστούς να ακούσουν την ιστορία ενός Εβραίου που γλίτωσε από το Ολοκαύτωμα με τη βοήθεια μιας οικογένειας Μουσουλμάνων. «Γυρίζω σπίτι μου αφοσιωμένος στα ανθρώπινα δικαιώματα», καταλήγει. «Οφείλουμε να διδάξουμε στον κόσμο την αλήθεια, μια αλήθεια απαλλαγμένη από το μίσος και το ρατσισμό».

Λίγο πιο κάτω, ένας Παλαιστίνιος Ιμάμης και Διευθυντής του Κέντρου Ισλαμικών Σπουδών στην Ιερουσαλήμ, ο Μπαρακάτ Χασάν, παραδέχεται ότι δεν γνώριζε αρκετά για το Ολοκαύτωμα και πως πάλεψε να κρατήσει τα δάκρυά του όταν αντιλήφθηκε το μέγεθος της τραγωδίας. Ο Αχμέτ Ατλίγκ, Τούρκος Ιμάμης και Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος Δημοσιογράφων και Συγγραφέων στην Κωνσταντινούπολη, δεν τα καταφέρνει το ίδιο καλά. Ξεσπά σε κλάματα αντικρίζοντας μια φωτογραφία με τρομαγμένα παιδιά που κατεβαίνουν από ένα τρένο. «Πρέπει να έρθεις εδώ και να δεις με τα μάτια σου. Δεν έχει να κάνει με τους Εβραίους, με τους Χριστιανούς, με τους Μουσουλμάνους. Έχει να κάνει με το πόσο έχουν υποφέρει οι άνθρωποι στους αιώνες». Στο τέλος, οι 11 άνθρωποι ζητούν από τους συνοδούς λίγα λεπτά να προσευχηθούν, και το κάνουν δίπλα στους τοίχους του Άουσβιτς.

Δες, άκουσε, μάθε. Το μίσος δεν είναι ίδιον καμιάς Θρησκείας και θέλημα κανενός Θεού του κόσμου, παρά ανθρώπινη στρέβλωση και όχημα ιδιοτελών και ποταπών επιδιώξεων. Οι άνθρωποι μπορούν, αν θέλουν, να πάψουν να ορίζουν εαυτόν με βάση το χρώμα του δέρματος και το Θεό που πιστεύουν, να γείρουν πάνω στον αμοιβαίο σεβασμό και την κατανόηση της διαφορετικότητας. Στην Ελλάδα, συνεχίζουμε να επαναστατούμε στην ιδέα ενός Τζαμιού στην πόλη μας. Να μαχαιρώνουμε μετανάστες, να χτυπάμε ανθρώπους που δεν πιστεύουν στο Θεό μας. Αυτή είναι η χώρα μας σήμερα. Σήμερα Όπιο για μας έγινε ο Φόβος και από εμπόρους γέμισε ο τόπος. Είναι όμως ώρα να τους κοιτάξουμε στα μάτια, γιατί ακόμα και το Όπιο, με σωστές δόσεις και καθαρή σκέψη, μπορεί να είναι ευεργετικό.

Normal 0 false false false EL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Κανονικός πίνακας"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Με αύξηση - ρεκόρ σε θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 26ο ΦΝΘ
Φέτος πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 300 προβολές σε φυσικούς χώρους και προβλήθηκαν 250 ντοκιμαντέρ μεγάλου και μικρού μήκους
Θεσσαλονίκη: Με αύξηση - ρεκόρ σε θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 26ο ΦΝΘ
eurojackpot
Eurojackpot: Αυτό είναι το νέο παιχνίδι που κάνει τα όνειρα... πραγματικότητα

Ήρθε και στην χώρα μας για να κάνει τα όνειρα μας πραγματικότητα! Το Eurojackpot με τα τεράστια έπαθλα ξεκίνησε και στην Ελλάδα,...

Eurojackpot: Αυτό είναι το νέο παιχνίδι που κάνει τα όνειρα... πραγματικότητα