Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Το Facebook υμνεί τη Θεσσαλονίκη και μιλάει με το Typosthes.gr!

Η ιταλίδα του Facebook, κα. Laura Bononcini δηλώνει λάτρης της πόλης και ανοίγει τα χαρτιά του παγκόσμιου κολοσσού

Συνέντευξη στον Τάσο Θωμά

Η φετινή ΔΕΘ απαστράπτουσα μέσα στο περίπτερο 13, όπου οι παγκόσμιοι κολοσσοί στέκουν δίπλα – δίπλα και περιμένουν τον επόμενο επισκέπτη τους. Ένας εξ αυτών είναι πιθανώς ο πιο γνωστός, ο πιο επιδραστικός και ο πιο πολυσυζητημένος. Το Facebook είναι στη Θεσσαλονίκη και βεβαίως συνομιλεί με το Typosthes.gr για όλα τα καυτά ζητήματα των τελευταίων ετών. Μία κουβέντα με τον τεχνολογικό γίγαντα δεν θα μπορούσε, όμως, να μην κοιτάει και στο μέλλον που προμηνύεται ολοένα και πιο κοντά στις επιθυμίες των χρηστών.

Η συνάντησή μας με την ιταλίδα κα. Laura Bononcini, την public policy director του Facebook για Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρο και Μάλτα ξεκίνησε με κουβέντα για τη Θεσσαλονίκη. Μας δήλωσε λάτρης της πόλης μας, καθώς και των πολλών και διαφορετικών γαστρονομικών επιλογών που προσφέρει. Μάλιστα, δεν έκρυψε πως έχει μείνει εντυπωσιασμένη και από τις ελληνικές startups που ανακάλυψε στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ.

Εμείς την ρωτήσαμε για όσα περισσότερα μπορούσαμε. Τα νέα προϊόντα, τα fake news, το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, τις δυνατότητες που δίνει το Facebook σε επιχειρήσεις, αλλά και τις εντυπώσεις που της αφήνει η Θεσσαλονίκη.

Πριν δούμε τι μας απάντησε να θυμίσουμε πως σήμερα το Facebook σε συνεργασία με το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο διοργανώνουν την εκδήλωση BOOST YOUR BUSINESS, η οποία απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις*.

Πριν από περίπου 14 χρόνια το Facebook άλλαξε τον κόσμο. Σήμερα, είναι ένας τεχνολογικός γίγαντας. Τι μπορούν να περιμένουν οι χρήστες και οι επιχειρήσεις από τις διάσημες πλατφόρμες της οικογένειας του Facebook; Υπάρχουν καινούργια προϊόντα στο εγγύς μέλλον;

Ένα από τα πράγματα που συχνά λέμε στο Facebook είναι πως αυτό το ταξίδι έχει έρθει στο τέλος του… κατά 1%. Διαρκώς αναπτύσσουμε νέα καινοτόμα προϊόντα, ενώ παράλληλα εργαζόμαστε σκληρά ώστε να είμαστε απόλυτα σίγουροι πως τα υπάρχοντα προϊόντα μάς βελτιώνονται μέρα με τη μέρα, βασιζόμενοι και στην εμπειρία των χρηστών. Δυστυχώς, δεν θα μπορέσω να σας αποκαλύψω κάτι σχετικά με προϊόντα που πιθανώς να λανσάρουμε σύντομα. Μπορώ όμως να σας διαβεβαιώσω πως το Facebook δουλεύει τόσο σε νέα εργαλεία καινοτομίας, όσο και στη βελτίωση των υπαρχόντων μέσων που διαθέτει.

Τον περασμένο Φεβρουάριο το Facebook ανακοίνωσε μία μεγάλη αλλαγή στον διάσημο αλγόριθμό της. Αυτή η αλλαγή “προμόταρε” τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις αντί για περιεχόμενο από επιχειρήσεις και media. Αυτή η απόφαση επικρίθηκε ιδιαίτερα τόσο από μεγάλες επιχειρήσεις, όσο και από κολοσσούς της ενημέρωσης. Τι απαντάτε σε αυτές τις επικρίσεις και πώς σκοπεύει το Facebook να αναπληρώσει αυτές τις απώλειες σε επιχειρήσεις που επένδυσαν στην πλατφόρμα;

Πρώτα απ’ όλα το Facebook είναι μία πλατφόρμα με 2,2 δισεκατομμύρια ανθρώπους και με 80 εκατομμύρια επιχειρήσεις που έχουν τη δική τους σελίδα. Έχουμε μία απίστευτη ποσότητα περιεχομένου και έναν απίστευτο όγκο χρηστών, οπότε είναι κυριολεκτικά αδύνατον να δείξεις τα πάντα σε όλους. Οπότε έπρεπε να βρούμε έναν τρόπο να δείξουμε στους χρήστες αυτό που ήταν πιο «σχετικό» και σημαντικό για αυτούς. Έτσι, ρωτήσαμε τους ίδιους τους χρήστες μας τι προτιμούν και τι τους ενδιαφέρει. Κομμάτι από τις απαντήσεις των χρηστών ήταν τα social interactions, από φίλους και οικογένεια.

Ωστόσο, υπάρχει διαφορά ανάμεσα σ’ αυτό που συζητούμε τώρα και στο πληρωμένο περιεχόμενο. Όταν διαφημίζεσαι στο Facebook έχεις τη δυνατότητα να μετρήσεις την επένδυσή σου, έχουμε διεξάγει έρευνες που δείχνουν πως το Facebook είναι από τα κορυφαία προϊόντα σε αυτό τον τομέα. Άρα, δεν συμφωνώ πως με βάση την διαφήμιση έχει υπάρξει κάποια ζημία σε επιχειρήσεις.

Ο Μάρκ Ζούκενμπεργκ είχε κηρύξει τον “πόλεμο” στα fake news. Πώς ακριβώς αντιμετωπίζει το Facebook αυτό το φαινόμενο;

Ένας από τους στόχους που έχουμε στο Facebook είναι οι χρήστες να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία. Αυτή η πληροφορία πρέπει να είναι το δυνατόν πιο εμπεριστατωμένη. Η παραπληροφόρηση είναι ένα μεγάλο ζήτημα για εμάς.

Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε αυτή την παραπληροφόρηση βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες.

Ο πρώτος είναι να είμαστε σίγουροι πως αποφεύγουμε αναξιόπιστο και “κακό” περιεχόμενο και χρήστες. Σε αυτό το σημείο έχουμε εργαστεί πολύ με τεχνητή νοημοσύνη και έχουμε αποσύρει περισσότερα από 500 εκατομμύρια πλαστά προφίλ, πριν καν ανέβουν στον “αέρα” του Facebook.   

Ο δεύτερος είναι πως έχουμε ανακαλύψει ότι ο πιο σημαντικός λόγος για τον οποίο κάποιοι χρήστες προωθούν ψεύτικα νέα είναι για να βγάλουν λεφτά. Έτσι, στοχεύουμε στο οικονομικό αυτό κίνητρο και προσπαθούμε να το διακόψουμε. Γι’ αυτό και “κατεβάζουμε” σάιτ και λογαριασμούς χρηστών που κρίνονται αναξιόπιστα.

Ο τρίτος είναι οι ίδιοι οι χρήστες. Το περιεχόμενοι που οι ίδιοι οι χρήστες κρίνουν ως μη σχετικό ή μη αληθές θα “τιμωρηθεί”. Δεν θα το ακυρώσουμε αλλά θα σιγουρευτούμε πως δεν θα φτάσει σε περισσότερους χρήστες.

Παράλληλα, στόχος μας είναι να δουλέψουμε μαζί με τους εκδότες και τους συντάκτες περιεχομένου ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μας με το σωστό τρόπο. Υπάρχει το Facebook Journalism Project, αλλά και τα event που διοργανώνουμε ανά τον κόσμο για να επιμορφώσουμε τους εκδότες και τους συντάκτες.

Ο τέταρτος πυλώνας σχετίζεται με την επιμόρφωση του ίδιου του χρήστη. Υπάρχει άραγε η απόλυτη αλήθεια; Αυτό είναι ένα από τα αρχαιότερα ερωτήματα στη Γη. Στο τέλος της ημέρας είναι σημαντικό ο κάθε ένας από εμάς να αποφασίζει τι είναι αλήθεια. Ο δικός μας ρόλος είναι να προσφέρουμε στους χρήστες το σωστό περιεχόμενο και σοβαρή πληροφόρηση, ενώ παράλληλα τους ενημερώνουμε με καμπάνιες για την ύπαρξη των αναληθών ειδήσεων.

Τι θα πρότεινε το Facebook σε μία επιχείρηση που θέλει να επενδύσει στην πλατφόρμα ώστε να αυξήσει την παρουσία και το κοινό της; Ποια είναι τα δείγματα που λαμβάνετε από τα messenger bots ως εργαλείο;

Αυτό που συνήθως λέμε στις επιχειρήσεις είναι πως πρέπει να αντιληφθούν τι είναι αυτή η πλατφόρμα. Γι’ αυτό και διοργανώνουμε events όπως αυτό που θα γίνει σήμερα στη Θεσσαλονίκη. Εκεί με τη φυσική μας παρουσία ενημερώνουμε για τα εργαλεία που προσφέρει το Facebook. Σήμερα θα έρθουν περισσότεροι από 600 άνθρωποι για αυτού του είδους την ενημέρωση, ενώ υπάρχουν και τα online προγράμματα.

Πέρα, όμως, από αυτή την επιμόρφωση πρέπει να γνωρίζουν και ποιοι είναι οι στόχοι τους. Για κάθε διαφορετικό στόχο – σάιτ, προϊόν, ευαισθητοποίηση για κάποιο σκοπό – υπάρχουν διαφορετικά εργαλεία. Ακόμη και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συνήθως έχουν να διαθέσουν μικρό budget θα δουν μεγάλες και μετρήσιμες διαφορές, μέσω της διεθνοποίησης και της προβολής της δουλειάς τους.

Το messenger bot είναι ένα εργαλείο που έχουμε λανσάρει εδώ και περίπου ένα χρόνο και ήδη φέρνει καλά αποτελέσματα καθώς δημιουργεί μία απευθείας σχέση μεταξύ της εταιρείας και του πελάτη. Ένα παράδειγμα είναι η ασφαλιστική AXA που χρησιμοποιεί αυτό το εργαλείο με εξαιρετικά αποτελέσματα, καθώς οι πελάτες της δεν είναι πλέον αναγκασμένοι να περιμένουν στο ακουστικό τους, αλλά λαμβάνουν απευθείας απαντήσεις. Υπάρχει μία εξαιρετική δυναμική για το messenger bot και ολοένα και περισσότερες εταιρείες το αξιοποιούν.

Το πρόσφατο σκάνδαλο της Cambridge Analytica προκάλεσε αναταράξεις στο Facebook. Το κοινό έμεινε εν πολλοίς πιστό, με την εταιρεία, ωστόσο, να δεσμεύεται για αύξηση της ασφάλειας των δεδομένων των χρηστών. Ποια είναι η πρόοδος που έχει υπάρξει τους τελευταίους μήνες;

Το Cambridge Analytica ήρθε λίγους μήνες πριν από την ενεργοποίηση του GDPR. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε επικεντρώσει τις δυνάμεις μας σε τρεις άξονες.

Πρώτα απ’ όλα, περισσότερη διαφάνεια. Οι άνθρωποι έπρεπε να ενημερωθούν, είτε μέσω της καμπάνιας που τρέχουμε, είτε άμεσα όπου και ζητούμε από τους χρήστες να συμφωνήσουν με τους όρους χρήσης. Θέλαμε πραγματικά να γνωρίζουν τι είδους πληροφορίες συνέλεγε το Facebook, αλλά και τι είδους πληροφορίες έδειχναν οι ίδιοι οι χρήστες σε άλλους ανθρώπους.

Το δεύτερο είναι πως έχουμε φτιάξει καινούργια εργαλεία, αλλά έχουμε κάνει και τα ήδη υπάρχοντα πολύ πιο προσβάσιμα, ώστε οι χρήστες να ελέγξουν τις πληροφορίες που μεταδίδουν. Πλέον, είναι πολύ πιο εύκολο να έχεις πρόσβαση στις ρυθμίσεις απορρήτου (privacy tools) είτε είσαι στο κινητό σου, είτε στον υπολογιστή.

Τρίτον, καμπάνιες ενημέρωσης. Και στην Ελλάδα εργαζόμαστε πολύ ώστε να βοηθήσουμε τόσο τους εφήβους όσο και όλους τους χρήστες, ώστε να γνωρίζουν τα εργαλεία και πώς πρέπει να τα χρησιμοποιούν.

Είναι η απόλυτη προτεραιότητά μας οι χρήστες να αισθάνονται ασφαλείς στη πλατφόρμα μας. 

Το “αδερφάκι” του Facebook, το Instagram, κινείται ιδιαίτερα ανοδικά, πλήττοντας μάλιστα την ναυαρχίδα που φέρεται να χάνει κάποιο κοινό. Τι ισχύει και πώς σκοπεύετε να αντεπεξέλθετε στον αυξανόμενο – ακόμη και ενδοοικογενειακό – ανταγωνισμό;

Τα νούμερα που έχουμε εμείς στη διάθεσή μας δεν δείχνουν μία τέτοια “μετανάστευση”. Αυτό που δείχνουν είναι πως περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερες πλατφόρμες. Αρκετές από την οικογένεια του Facebook και αρκετές όχι. Οπότε αυτό που βλέπουμε εμείς είναι πως ο κόσμος χρησιμοποιεί περισσότερα πράγματα ουσιαστικά την ίδια στιγμή. Αυτό που στοχεύουμε είναι να ξέρουμε επακριβώς τι θέλει ο κόσμος να χρησιμοποιεί και τι θέλει από τα προϊόντα μας. Ένα παράδειγμα είναι το Instagram Stories, τα οποία λανσάραμε πριν από 1,5 περίπου χρόνο. Πειραματιστήκαμε με αυτό γιατί βλέπαμε πως ο κόσμος έψαχνε ένα νέο τρόπο να επικοινωνήσει με τους φίλους του. Εξ ου και η «έκρηξη» του συγκεκριμένου εργαλείου, με πλέον αριθμεί 400 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Τώρα, ανεβαίνουν τα stories και στο Facebook και στο What’s Up. Οπότε, η στρατηγική μας είναι να διαβλέπουμε τι θέλει ο χρήστης και να το προσφέρουμε.

Η Θεσσαλονίκη, η ΔΕΘ και οι startup!

Στο τέλος της κουβέντας ζητήσαμε από την κα. Laura Bononcini να απευθύνει ένα μήνυμα προς όλους τους νέους, Θεσσαλονικείς και μη, που εργάζονται ή ελπίζουν να εργαστούν στην καινοτομία και οι start – up. Η ίδια το έκανε με χαρά και όντας αυθεντικά ενθουσιασμένη με την πόλη μας. Όπως μας είπε «Είμαστε πολύ περήφανοι για την παρουσία μας στη Θεσσαλονίκη και την 83η ΔΕΘ. Γνωρίζουμε πως χιλιάδες κόσμου και επιχειρήσεις έρχονται στην Διεθνή Έκθεση για να μάθουν περισσότερα για εταιρείες όπως η δική μας. Έχουμε λάβει ήδη πολλές επισκέψεις από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και που θέλουν να μάθουν περισσότερα για το πώς θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα μας. Επίσης, έρχονται πολλοί για να δοκιμάσουν το “Oculus” και αν δεν το έχετε κάνει ήδη πρέπει να το κάνετε για να επισκεφτείτε το Jurassic Park μέσω της εικονικής πραγματικότητας. Έχουμε μείνει εντυπωσιασμένοι από το επίπεδο της καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη και στην ΔΕΘ, με φανταστικές ελληνικές start – ups. Η παρουσία μας στην ΔΕΘ μας έχει εμπνεύσει και είμαστε εξαιρετικά περήφανοι που είμαστε εδώ».

 

 

*Η εκδήλωση BOOST YOUR BUSINESS θα διεξαχθεί στις 09.30 στο HELEXPO, PAVILION 8 – Συνεδριακό Κέντρο Ν. Γερμανός (2ος όροφος). Την εκδήλωση θα χαιρετίσουν ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, κ. Νίκος Παππάς και η Βουλευτής της ΝΔ και τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής, κα. Άννα – Μισέλ Ασημακοπούλου.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρινάκης: Απαράδεκτα και αχαρακτήριστα τα όσα συνέβησαν σήμερα στη Βουλή
Είμαστε απέναντι στη βία, απέναντι στα φαινόμενα εκχυδαϊσμού της Δημοκρατίας, απέναντι σε τραμπουκισμούς και απειλές, αναφέρει ο κυβερνητικός...
Μαρινάκης: Απαράδεκτα και αχαρακτήριστα τα όσα συνέβησαν σήμερα στη Βουλή