Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι επισκέπτες - Τα συν και τα πλην της πόλης

Γιατί επιλέγουν την πόλη και πώς τη βαθμολογούν - Έρευνα ξενοδόχων ...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Σε υψηλά επίπεδα παραμένει η ικανοποίηση των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης, παρόλο που παρουσίασε μικρή πτώση το 2017, σε σύγκριση με το 2016. Διασκέδαση, συμπεριφορά κατοίκων και πολιτισμός αξιολογήθηκαν πολύ υψηλά, ενώ δημόσια καθαριότητα και πάρκα πήραν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η συντριπτική πλειοψηφία (96%, έναντι 97% το 2016) των αλλοδαπών τουριστών εκφράζει την επιθυμία να επισκεφθεί και πάλι την πόλη και να την προτείνει και σε άλλους.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα ικανοποίησης τουριστών και απόδοσης ξενοδοχείων που υλοποίησε για 7η συνεχή χρονιά η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης με τη συμβολή της εταιρείας GBR Consulting, σε δείγμα 1.400 ατόμων, που συλλέχθηκαν από 48 ξενοδοχεία μέλη της Ένωσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που παρουσιάστηκαν σήμερα στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, σημαντικό ρόλο στη μείωση της ικανοποίησης των τουριστών από το 8,2 το 2016 στο 8 το 2017, έπαιξε και η αύξηση των τιμών που επηρέασε τη βαθμολόγηση στο value for money. Το χρόνο που μας πέρασε, τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης είχαν πληρότητα που έφτασε το 70.8%, αυξημένη κατά 3,3% σε σχέση με το 2016, ωστόσο οι ξενοδόχοι εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για το γεγονός ότι ενώ η Θεσσαλονίκη ανεβαίνει σκάλες στην πληρότητα  και μάλιστα έχει αφήσει πίσω της 8 πόλεις, μένει στάσιμη όσον αφορά την τιμή των δωματίων, παραμένοντας μια από τις οικονομικότερες πόλεις από πλευράς διαμονής σε ξενοδοχεία στην Ευρώπη. Μόνο η Μπρατισλάβα έχει χαμηλότερες τιμές.

Τα συν και τα πλην της πόλης

Η διασκέδαση, η συμπεριφορά των κατοίκων και ο πολιτισμός αξιολογήθηκαν πολύ υψηλά (με 8,6 και 8,5). Ωστόσο, η δημόσια καθαριότητα και τα πάρκα πήραν τη χαμηλότερη βαθμολογία (πήραν 6,4). Ακολούθησαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς (6,5), οι πλατείες και τα πεζοδρόμια (6,6) και η ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση (6,6).

Συγκρίνοντας τα έτη 2015-2017 σε διάφορες πτυχές, όλοι οι δείκτες δείχνουν μειωμένη ικανοποίηση με εξαίρεση την ηχορύπανση, η οποία παρέμεινε σταθερή. Η ασφάλεια στην πόλη πήρε την υψηλότερη βαθμολογία, ακολούθησαν τα σήματα και η πληροφόρηση. Ωστόσο και οι δυο δείκτες έδειξαν μείωση ικανοποίησης το 2017. τα πάρκα, «πράσινο», σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση ικανοποίησης το 2017 σε σύγκριση με τα δυο προηγούμενα έτη.

«Δεν μπορώ να σας πω ότι τρελαίνομαι από τη χαρά μου από την εικόνα της πόλης», δήλωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης κληθείς να σχολιάσει τα ευρήματα. Είπε ότι έχει βελτιωθεί λίγο η κατάσταση στο κυκλοφοριακό, ενώ για το ζήτημα της καθαριότητας είπε ότι σε εξέλιξη βρίσκονται δυο διαγωνισμοί για υπογειοποιήση κάδων ενώ αναμένονται και μηχανήματα για το πλύσιμο των δρόμων. Σημείωσε πάντως ότι η καθαριότητα δεν είναι μόνο δουλειά του δήμου, αναφέροντας ότι και οι πολίτες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να συμμετέχουν για την καλή εικόνα της πόλης.

Πάντως, από τους αλλοδαπούς επισκέπτες που επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη, το 65% είχε καλύτερη ή και πολύ καλύτερη εμπειρία από ό,τι προσδοκούσε.

Η ικανοποίηση των τουριστών παραμένει πολύ υψηλή όσον αφορά τις εγκαταστάσεις της πόλης (μπαρ, εστιατόρια, ξενοδοχεία, εστιατόρια, αγορές). Σημαντικά χαμηλότερα βαθμολογήθηκε η σχέση ποιότητας τιμής σε διάφορες εγκαταστάσεις, παραμένοντας ωστόσο σε υψηλά επίπεδα.

«Παρόλο που το προϊόν της πόλης εξακολουθεί να αξιολογείται υψηλά, δείχνει ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να φροντίσουν τη βελτίωση της Θεσσαλονίκης, προκειμένου η περιοχή να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες και να παραμείνει ανταγωνιστική», όπως ανέφερε ο κ. Στ. Μέρκενχοφ, managing consultant της gbr, σχολιάζοντας τη μείωση της συνολικής ικανοποίησης των επισκεπτών.

Γιατί επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη και τι κάνουν εδώ

Οι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης διαφέρουν ανά ηλικιακή ομάδα. Οι τουρίστες άνω των 50 επέλεξαν την πόλη για τους αρχαιολογικούς χώρους της και την προσωπικότητά της, ενώ μεγάλο ποσοστό ήρθε και για ιατρικούς λόγους. Από την άλλη, οι δυο μικρότερες ηλικιακές ομάδες (18-30 και 30-50), επέλεξαν την πόλη για την προσωπικότητά της αλλά και για τη γαστρονομία της. Είναι ενδεικτικό ότι το Thessbrunch, το νέο concept που λάνσαρε η ΕΞΘ για να προβάλει τη γαστρονομία, βαθμολογήθηκε πολύ ψηλά ως εμπειρία. Οι αλλοδαποί τουρίστες όντας πιο εξοικειωμένοι με την έννοια του brunch, το βαθμολόγησαν υψηλότερα από τους Έλληνες (με 8,2 έναντι 8,1), παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες είναι πιο ενημερωμένοι σχετικά με την δράση.

Το 42% των ταξιδιωτών αποφάσισε το ταξίδι του τουλάχιστον 14 ημέρες πριν την άφιξή του, ενώ το 50% των ταξιδιωτών ήρθε για λόγους αναψυχής. Για δουλειά επισκεφθήκαν την πόλη οι 3 στους 10. Αξιοσημείωτο είναι εξάλλου ότι παρατηρείται αύξηση του ποσοστού των τουριστών αναψυχής που ταξιδεύει μόνο του. Επίσης, εννέα στους δέκα έμειναν μόνο στη Θεσσαλονίκη και πραγματοποίησαν κάποια ημερήσια εκδρομή στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως σε Βεργίνα, Χαλκιδική και Μετέωρα. Όσο για το τι κάνουν στη Θεσσαλονίκη; Συνολικά, το οργανωμένο Bus tour αποτέλεσε την πιο δημοφιλή δραστηριότητα από τους ταξιδιώτες άνω των 50 ετών. Στους νέους, κάτω των 30, δημοφιλές ήταν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Τι δαπανούν

Οι ημερήσιες δαπάνες των ταξιδιωτών ανήλθαν στα 70 ευρώ, μειωμένες σε σχέση με το 2016 κατά 1%. Η μεγαλύτερη κατηγορία δαπάνης ήταν τα ψώνια, ενώ ακολούθησαν τα εστιατόρια, τα μπαρ και τα καφέ, η τοπική μεταφορά και τέλος τα αξιοθέατα και η διασκέδαση. Όσοι έμεναν σε πεντάστερα ξενοδοχεία, ξόδεψαν τα περισσότερα στην πόλη, ήτοι 87 ευρώ το άτομο. Οι Ρώσοι και οι Κύπριοι ήταν οι τουρίστες που δαπάνησαν τα περισσότερα, κυρίως σε ψώνια. Οι Σέρβοι και οι Ρουμάνοι δαπάνησαν τα λιγότερα. Και οι Βαλκάνια έχουν ανεβεί στο κομμάτι των ποσών που δαπανούν.

Πόσο ικανοποιημένοι είναι από τα ξενοδοχεία

Η ικανοποίηση των τουριστών από τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις σημείωσε μείωση της τάξης του 0.2. Συγκεκριμένα, από το 8,8 το 2016 έπεσε στο 8,6 το 2017.

Σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία, η σχέση ποιότητας/ τιμής βαθμολογήθηκε με 8,2 από το 8,5 το 2016. 

Το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου, η μέση τιμή δωματίου κυμάνθηκε μεταξύ 65-78 ευρώ. Οι τιμές δωματίων το 2017 ήταν σε σχέση με το 2008 χαμηλότερες κατά 7,7% στην κατηγορία των ξενοδοχείων 5 αστέρων, κατά 5,4% στα 4 αστέρων και κατά 9,1% στα 3 αστέρων.

Παρόλο που τόσο το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) όσο και η μέση τιμή δωματίου (APR) συνέχισαν την ανοδική πορεία τους το 2017, η Θεσσαλονίκη παραμένει η πόλη με τα χαμηλότερα αυτά δυο μεγέθη σε σχέση με τις δέκα ισότιμες προς αυτήν πόλεις της Ευρώπης.

Για τη "ξενοδοχειακή άνοιξη"

Στο πλαίσιο της συνέντευξης αναφέρθηκε ακόμη ότι τα νέα καταλύματα που δημιουργούνται στην πόλη πιέζουν τις τιμές, ενώ επισημάνθηκε ότι δεν έχουμε αρκετό corporate τουρισμό, γεγονός που κρατά τις τιμές χαμηλά. Το κομμάτι αυτό του τουρισμού, όπως σημείωσε και ο πρώην πρόεδρος της ΕΞΘ κ. Αρ. Θωμόπουλος, δεν ανακτάται με τουριστική προβολή αλλά με οικονομική ανάπτυξη. Για τα όσα ακούγονται για ξενοδοχειακή άνοιξη στη Θεσσαλονίκη, ο αντιπρόεδρος της ΕΞΘ κ. Τορνιβούκας, είπε ότι δεν είναι ακριβώς ξενοδοχειακή, αφού διάφοροι επιχειρηματίες ακούγοντας ότι η Θεσσαλονίκη έχει πάρα πολύ ζήτηση, βρίσκουν διάφορα κτίρια με λίγα δωμάτια τα οποία δεν προωθούνται μόνο μέσω Airbnb αλλά και Booking με πολύ πιο ελαστικούς όρους. «Είναι και αυτός ένας λόγος που οι τιμές είναι χαμηλές.. Δεν μπορούμε να το σταματήσουμε αλλά πρέπει να το ελέγξουμε», είπε χαρακτηριστικά.

Οι εθνικότητες

Το 2017 υπήρξε αύξηση της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους σταθμούς εισόδου της Β. Ελλάδας. Οι αεροπορικές αφίξεις από τις κύριες αγορές, τη Γερμανία, την Κύπρο, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρωσία, σημείωσαν σημαντικές αυξήσεις. Την περίοδο 2010-2017 οι χώρες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν η Τουρκία, η Ολλανδία, η Σλοβακία και το Βέλγιο. Για τα ξενοδοχεία, το Ισραήλ βρίσκεται στην 4η θέση, των κύριων αγορών το 2017, με αύξηση 87% σε διανυκτερεύσεις σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Οι άλλες κορυφαίες αγορές Ρουμανία, Γερμανία, ΗΠΑ, Ιταλία και Βουλγαρία, κατέγραψαν διψήφια αύξηση το 2017. Το μεγαλύτερο ποσοστό σε διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκε από αλλοδαπούς (52%).

Για τον Οργανισμό Τουρισμού

Κατά τον πρόεδρο της ΕΞΘ κ. Ανδρέα Μανδρίνο, τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ικανοποιητικά σε γενικές γραμμές, ωστόσο υπάρχει προβληματισμός για κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά. Για τον Οργανισμό Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ, ο ίδιος είπε ότι η κ. Πατουλίδου κατάφερε από το μηδέν να τον φτάσει στο πέντε. Υπογράμμισε επίσης ότι δεν μπορεί ο Οργανισμός να έχει πρώτο στόχο την πολιτική προβολή αλλά την προβολή του τόπου.

«Οι προσπάθειες της ΕΞΘ θα συνεχιστούν, θέλουμε όμως όλους τους φορείς στο πλευρό μας» πρόσθεσε.

Εκπροσωπώντας τον περιφερειάρχη, ο αντιπεριφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Θάνος ανέφερε ότι η ΠΚΜ παραμένει πίσω στο κομμάτι των εισπράξεων, παρά το γεγονός ότι είναι πρώτη σε εισροή τουριστών και δεύτερη στο κομμάτι των διανυκτερεύσεων. Για τις νέες αφίξεις αεροπορικών εταιριών είπε ότι θα βοηθήσουν αλλά πρέπει και εμείς να αναπτύξουμε το τουριστικό μας προϊόν. Η πρόεδρος του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ Θεσσαλονίκης κ. Βούλα Πατουλίδου από την πλευρά της, είπε ότι μέσα στον Μάιο οι ξενοδόχοι θα έχουν στα χέρια τους νέο χάρτη ενώ για τον Οργανισμό είπε ότι δυναμώνει περισσότερο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ