«Πιθανώς γεμάτοι νερό» τέσσερις εξωπλανήτες του Trappist 1

Πλανήτες στο μέγεθος της Γης

Τέσσερις από τους επτά μυστηριώδεις πλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από ένα κοντινό αστέρι είναι πιθανό να έχουν μεγάλες ποσότητες νερού, σύμφωνα με μια νέα ανακάλυψη, που προκαλεί ενθουσιασμό σε όσους αναρωτιούνται αν υπάρχει ζωή πέρα από το ηλιακό μας σύστημα.

Πρόκειται για τους επτά πλανήτες στο μέγεθος της Γης που περιστρέφονται γύρω από το αστέρι Trappist-1, μόλις 39 έτη φωτός μακριά από τη Γη και οι οποίοι είχαν ανακαλυφθεί νωρίτερα φέτος.

Ενώ οι επιστήμονες είχαν υποστηρίξει αρχικά ότι όλοι οι πλανήτες θα μπορούσαν να φιλοξενούν νερό, τρεις από τους τέσσερις εξωπλανήτες είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες καθώς βρίσκονται στη λεγόμενη «κατοικήσιμη ζώνη», δηλαδή στην απόσταση εκείνη από το αστέρι όπου οι θερμοκρασίες είναι κατάλληλες για την ύπαρξη νερού. Τώρα οι επιστήμονες λένε ότι είναι ένα βήμα πιο κοντά στην ανακάλυψη.

«Αυτό που βρήκαμε μας λέει ότι ίσως οι τρεις εσωτερικοί πλανήτες δεν είναι ιδανικοί για την ανακάλυψη ζωής», δήλωσε ο Vincent Bourrier, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης του Πανεπιστημίου της Γενεύης.

Ο Bourrier και μια διεθνής ομάδα ερευνητών αποκαλύπτουν πώς επιδίωξαν να υπολογίσουν εάν οι πλανήτες θα μπορούσαν να έχουν νερό χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble για να διερευνήσουν τα επίπεδα υπεριώδους ακτινοβολίας που εκπέμπεται από το Trappist-1.

Η ομάδα μετέφερε δεδομένα σχετικά με την υπεριώδη ακτινοβολία του αστέρα και τις αποστάσεις των πλανητών σε υπολογιστικά μοντέλα, λαμβάνοντας υπόψη και άλλους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου μετατόπισης της ακτινοβολίας του αστέρα και της «κατοικήσιμης ζώνης» του για χιλιετίες.

Όπως αναφέρει ο Guardian, διαπιστώθηκε ότι σε μια περίοδο 8 δισεκατομμυρίων χρόνων, οι εσωτερικοί πλανήτες θα μπορούσαν να έχουν χάσει ποσότητα νερού που ισοδυναμεί με 20 φορές την ποσότητα νερού που περιέχεται στους ωκεανούς της Γης. Οι πιο «εξωτερικοί» πλανήτες όμως θα μπορούσαν να έχουν χάσει λιγότερο από 3 φορές το νερό της γης, αυξάνοντας τις πιθανότητες να διαθέτουν ακόμα νερό σε μεγάλες ποσότητες.

Ο Ignas Snellen, αστροφυσικός του Παρατηρητηρίου Leiden στην Ολλανδία, που πήρε μέρος στην έρευνα, περιέγραψε σύστημα του Trappist-1 ως συναρπαστικό. «Ανυπομονούμε να μάθουμε περισσότερα για το κλίμα σε αυτούς τους πλανήτες και συγκεκριμένα αν φιλοξενούν νερό». Συμπλήρωσε όμως ότι είναι απαραίτητη περαιτέρω έρευνα.

Πάντως ο Snellen σημείωσε ότι το μυστήριο θα μπορούσε να λυθεί σύντομα, επισημαίνοντας ότι το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb θα τεθεί σε λειτουργία του χρόνου και αναμένεται να ρίξει φως στην ατμόσφαιρα των εξωπλανητών.