Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

2024: (μακάρι) μια χρονιά με κομβικές αλλαγές για τη Θεσσαλονίκη

Οι αλλαγές που αναμένεται να υλοποιηθούν μέσα στο 2024, διαμορφώνοντας ένα νέο (και πιθανώς πιο αισιόδοξο) τοπίο για την πόλη μας

Του Γιώργου Παπαδημητρίου

Την προηγούμενη εβδομάδα διατυπώσαμε τις ευχές μας για τη Θεσσαλονίκη του νέου έτους, αλλά και του (βραχυπρόθεσμου ελπίζουμε) μέλλοντος, σήμερα θα σταθούμε στις αλλαγές που ήδη έχουν εξαγγελθεί-δρομολογηθεί, οι οποίες αναμένεται να υλοποιηθούν μέσα στο 2024, διαμορφώνοντας ένα νέο (και πιθανώς πιο αισιόδοξο) τοπίο για την πόλη μας.

Η παράδοση (του πρώτου σκέλους) του Μετρό

Ξέρουμε ότι ακούγεται σαν κακόγουστο αστείο, σαν νοσηρή και χιλιοπαιγμένη φάρσα, αλλά όσο ζούμε ελπίζουμε ότι θα τηρηθεί κάποια στιγμή (έστω και κατά λάθος, όπως τα χαλασμένα ρολόγια που λένε εκ των πραγμάτων δυο φορές τη μέρα τη σωστή ώρα) ένα χρονοδιάγραμμα που αφορά τη Θεσσαλονίκη. Το μετρό, έστω και στο πρώιμο στάδιό του, θα αποτελέσει διαβατήριο για την έξοδο της Θεσσαλονίκης από τον συγκοινωνιακό μεσαίωνα που βιώνει εδώ και δεκαετίες. Παράλληλα, η λειτουργία του μετρό θα αποτελέσει συμβολικό-ψυχολογικό εφαλτήριο για την πόλη ώστε να βγάλει επιτέλους έναν στοιχειώδη αναστεναγμό ανακούφισης και να ατενίσει το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία και αποφασιστικότητα. Φυσικά, ακόμη και αν όλα κυλήσουν ομαλά και στα τέλη του 2024 το μετρό έχει γίνει πραγματικότητα, είναι χρέος μας να μην ξεχάσουμε ούτε για ένα δευτερόλεπτο την κοροϊδία και τον εμπαιγμό που βιώσαμε εδώ και τόσα χρόνια. Συγχρόνως, θα πρέπει να δώσουμε αγώνα ώστε να αλλάξει συνολικά το ζοφερό συγκοινωνιακό τοπίο της πόλης. Παράλληλα, και για όσο διαρκεί η διαδικασία κατασκευής του FlyOver, θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις επιπτώσεις του συγκεκριμένου έργου. Γενικότερα μιλώντας, ας παίρνουν σάρκα και οστά έργα που θα δώσουν πνοή στην πόλη μας κι εμείς μια χαρά θα είμαστε προετοιμασμένοι και έτοιμοι να υποστούμε τις όποιες συνέπειες και ταλαιπωρίες. Αρκεί ο σχεδιασμός των έργων να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της πόλης, μα πάνω απ’ όλα η διαδικασία παράδοσής τους να θυμίζει Γιοφύρι της Άρτας.

Αλλαγές σκυτάλης στην τοπική αυτοδιοίκηση της πόλης

Τα πρόσφατα εκλογικά αποτελέσματα δρομολόγησαν μια σειρά από αλλαγές στο αυτοδιοικητικό τοπίο της Θεσσαλονίκης, με πρώτη και καλύτερη στη λίστα φυσικά την επικράτηση του συνδυασμού του Στέλιου Αγγελούδη στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Την ίδια στιγμή, άλλοι έξι δήμοι στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης (Θερμαϊκού, Λαγκαδά, Κορδελιού-Ευόσμου, Καλαμαριάς, Δέλτα, Παύλου Μελά) άλλαξαν χέρια. Επιπλέον, στον κατάλογο μπορεί υπό μία έννοια να προστεθεί και η νέα σελίδα στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, με την εκλογή του Αρχιεπισκόπου Ωρεών Φιλόθεου ως νέου Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης. Από την πλευρά μας, να ευχηθούμε οι προσδοκίες των Θεσσαλονικέων να γίνουν πραγματικότητα και οι νεοκλεγείσες δημοτικές αρχές να αφήσουν πίσω τους έργο και παρακαταθήκη που θα βοηθήσει την πόλη ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της θητείας τους.

Ανάπλαση-εκμετάλλευση ιστορικών χώρων, δημιουργία χώρων μνήμης

Όπως όλοι ξέρουμε, πρόκειται για μια ατελείωτη λίστα και μια πολύ πονεμένη ιστορία στη Θεσσαλονίκη. Κι όμως, όσο και να ακούγεται ευσεβής πόθος, τα πράγματα δείχνουν να κινούνται έστω και σε πολύ πρώιμο επίπεδο. Από τη μεταμόρφωση των εγκαταστάσεων της θρυλικής ζυθοποιίας ΦΙΞ (από την DIMAND Real Estate Development), στα δυτικά της πόλης, μέχρι το πράσινο φως που δόθηκε για την υλοποίηση του Μουσείου Ολοκαυτώματος, κι από την ανάπλαση της ΔΕΘ μέχρι το πρότζεκτ για την αξιοποίηση των Κεραμείων Αλλατίνη (από τη ΣΤΑΝΤΑ του Σταύρου Ανδρεάδη) στην ανατολική Θεσσαλονίκη, η Θεσσαλονίκη έχει βάσιμες ελπίδες πως το αστικό της τοπίο θα αποκτήσει διαφορετική και πιο θελκτική όψη. Φυσικά, όπως όλοι γνωρίζουμε, οι γραφειοκρατικές δικλείδες ενδέχεται να αποτελέσουν χρονοβόρα τροχοπέδη. Όπως και να έχει, από την πλευρά θα πρέπει να τηρήσουμε υπεύθυνη στάση εύλογης αναμονής αλλά και πίεσης σε περίπτωση αλόγιστων ή συγκεχυμένων καθυστερήσεων. Διότι όπως έχουμε διδαχθεί από την καλή και από την ανάποδη, σε αυτή την πόλη ουδέν μονιμότερο από την προσωρινή καθυστέρηση.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ